Centizés után, avagy “Elestél? Nem? Hát akkor?”

Egyre többen unják meg, hogy centizgetik őket, és hogy azzal védekeznek a sofőrök, hogy nem volt gázolás. A rendőrség álláspontja pár videó alapján ismert: a centizés önmagában már szabálytalan, és büntetik is!

Megint más tészta, hogy a sofőrök milyen kifogásokat adnak elő…

Az első hivatalos büntetés:

Amikor a sofőr nem tud róla, hogy videófelvétel készült, esti mesébe illő módon adja elő, hogy ő milyen szabályos volt, bezzeg a másik:

Amikor tud róla, akkor jön a jól megszokott “tagadni mindent, mindhalálig”:

A jó hír, hogy a rendőrséget ez utóbbi sem hatja meg, és így is büntetnek. Szerény véleményem szerint nem eléggé, de arra talán jó, hogy a sok magabiztos sofőr, aki tényleg meg van arról győződve, hogy az 5 centis oldaltáv is szabályos, koppanjon.

Ami érdekesség, hogy az utóbbi videó esetén a rendőrségi indoklásban szerepel egy érdekes rész:

“Az egy nyomon haladó járművek – különösen a kerékpárok – előzésekor nagyobb oldaltávolságot kell tartani, számítva e járművek oldalirányú mozgására is. Az ilyen járművek előzésekor általában 1 méter körüli oldaltávolság tartása tekinthető biztonságosnak.”

Külföldön sok helyen 3 láb, vagyis kb. 90 centi az előírt minimum oldaltávolság. Várjuk a KRESZ frissítését, amivel – részint – elkerülhetőek ezek az esetek, a komolyabbakról ne is beszéljünk, hiszen itthon sajnos az van a köztudatban, hogy amíg nincs gázolás, addig nincs gond. Egyesek szerint a gázolás is belefér, csak olyankor akkor be kell vetni a “megcsellent” vagy a “kacsázott” szavakat. Ezeknek a valóságtartalma az “elvakított a nap” és a fenti videóban is olvasható, “épp csak a kutyám nem szokta vezetni az autómat, de ha nem büntetnek érte, akkor ő is” szintű védekezésekkel hasonlatos.

Vajon elkerülhető egy ilyen baleset, ha van minimum előírt oldaltávolság?

Ne felejtsük el, hogy viszonylag ritka az, hogy egy ember nem tudja, hogy a piros lámpánál meg kell állni. Az viszont gyakori, hogy felülbírálja a szabályokat. Az oldaltávolság esetében az alábbi indokok a leginkább elterjedtek…

“Másképp nem lehetett előzni!”

Senki se mondta, hogy kötelező előzni. Pár másodperc vagy esetlegesen egy emberélet? Tényleg ilyen bonyolult?

“Feltartotta a forgalmat!”

A forgalmat nem a személyautók/gépjárművek jelentik, hanem mindenki. Járműfüggetlenül, de még jármű nélkül is.

Egyébként szívből remélem – és ezzel szerintem sokak gondolatait osztom tovább -, hogy azok, akik a pillanatnyi sebesség alapján ítélik meg, hogy ki tart fel kit, amikor dugóban állnak, azonnal félreállnak a sávból (a sáv közepéről!), ha egy bringás jön hátulról.

Akik az átlagsebesség miatt aggódnak, szintén megnyugodhatnak, mert a személyautók átlagsebessége Budapesten – a belsőbb területeken – évek óta 13-15km/h körüli. (2005-ben a városi átlag 22.3km/h volt, beleértve a külsőbb területek gyorsforgalmi szakaszait is!) Mivel már sokkal többen bringáznak, mint pár évvel ezelőtt, amikor ezek a számok publikálódtak, elképzelhető, hogy az átlagsebesség már 16km/h-ra növekedett. Egy átlagos bringás átlagsebessége 20km/h körüli, nem véletlenül optimalizálják külföldön több helyen is erre a sebességre a bringás lámpákat. Persze ahol a gépjárművekre optimalizálják a lámpák nagy részét, ott (értsd: itthon) nem ritka a 25-30km/h körüli átlag sem. (Bruttó, tehát piros lámpánál megállós átlagokról van szó.)

Arról nem beszélve, hogy a megengedett maximális sebesség nem a kötelező minimumot jelenti, akkor sem, ha a forgalom ritmusa megkívánja.

“A sáv közepén tekert!”

Ezeknek a kifogásoknak a nagy része szintén kamu. Érdemes kicsit körülnézni a videók, illetve az azok alatti hozzászólások között, és hamar rájön az ember. Ha ott is hazudnak, ahol egyértelműen látszik a videón, hogy nemigaz, amit állítanak, akkor vajon mennyire hihetünk azoknak a történeteknek, ahol nincs videó, csak valaki mérgében egy közösségi oldalon vagy egy fórumban hergeli a népet, csak azért, hogy a saját butaságára keressen valami igazolást?

Egyébként meg a dugóban a gépjárművek is a sáv közepén helyezkednek el, csak nem 20-40km/h-val haladnak, hanem 0-5km/h körül állnak/csorognak. Melyik a jobb?

“10-15km/h-val tötymörgött, miatta van dugó az egész városban!”

Ismerjük. A járdán meg 30-40km/h-val száguldoznak. Ilyenek ezek a bringások!

A “Ki miatt van dugó?” amúgy egy érdekes vonal, íme egy beugratós kérdés, csak úgy: hány bringás látható az alábbi videón?

Egy teszt azoknak, akik szerint nincs gond a centizéssel. A 47. másodperctől érdemes nézni:

Kontrollált körülmények között is rossz nézni…

Ha előzéskor 1-1.5 méter az elvárás, akkor miért mennek el a bringások álló sorok és parkoló autók mellett ennél közelebb?

Erről bővebben a Jobbratartás vs ajtózóna címü cikk végén olvashatsz.

Kategória: Közlekedés, Közlekedésbiztonság, KRESZ 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 3 éve  
Címkék : , , , , , , , , , ,  
Nincsenek hozzászólások
Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»