A kerékpáros közlekedésbiztonság mellett ma egy kicsit elkalandozunk zebra témakörben gyalogos frontra, ugyanis a napokban megint előkerült a zászlólengetős gyalogosok, illetve magának a jelenségnek a problémája…
Nagy nehezen megküzdöttek a KSH emberei a 2013-as közúti balesetek adataival, és végre publikusak ezek is.
Izgatottan vártam, mert az előzetes számok még azt jósolták, hogy 2013-ban – sok-sok év után először – kevesebb balesetet okoztak bringával, mint amit elszenvedtek, de a végleges számok nem így alakultak.
Ettől függetlenül, noha 2012-höz képest nőtt a kerékpárral okozott balesetek száma, az okozói részarány csökkent, akárcsak a halálos balesetek tekintetében.
A minap volt szerencsém belefutni ebbe a Worst of… gyanús hozzászólásba:
“Statisztikák szerint amúgy is a bicajosokkal van mindig a legtöbb baj”
Bizony, bizony. Már megint az a fránya közúti baleseti statisztika, amivel az ORFK és a KSH dobálózik. Hogy mi a gond? Pusztán csak annyi, hogy ezek csak a személyi sérüléses baleseteket veszik alapul.
Egy autó-autó viszonylatú baleset sokkal nagyobb valószínűséggel lesz maximum anyagi kárral járó, de inkább biztosítós eset, mint egy autó-kerékpár koccanás. Ez a tény már önmagában torzítja az ORFK / KSH statisztikai adatokat. Ennek ellenére még nem ér véget a történet, ugyanis a kerékpárral közlekedőknél 50-52% körül alakul az okozói részarány (2013-ban 50% alatt volt, de a KSH nem adta ki a végleges számokat; frissítés: kiadták, a végleges számok szerint nem kúszott be 50% alá az arány, de javult), míg személyautók esetében ez az arány inkább a 60%-ot közelíti.
Ha egy autó-autó közötti balesetet lerendeznek a biztosítóval, akkor – baleseti statisztikai szemmel nézve – szinte sehol nincs nyoma. Ha esetleg rendőrt hívnak, aki megállapítja, hogy anyagi kárral járó baleset történt, akkor az ORFK tud róla, csak nem számol vele akkor, amikor a szabálytalanságokról és a baleseti részarányokról adja ki a soron következő sajtóközleményét…
Csúnyán megcsúszva, de nézzük a Felföldi Péter diplomamunkájából leszűrhető tanulságok 4., befejező cikkét, melynek témáját a balesetek okai adják.
Vajon mennyire balesetveszélyes a pirosozás? Kétségtelen, hogy – egyébként járműfüggetlenül – sokan pirosoznak, de vajon tényleg az a jellemző, hogy a “halálba száguldanak”, mint ahogyan arról az “élménybeszámolók” szoktak szólni? Vajon tényleg 30-40-el, életveszélyesen száguldoznak a bringások a járdákon, míg az úttesten olyan lassúak, hogy “muszáj” őket lecentizve népnevelni és a járdára terelni? Biztos, hogy unatkozás miatt, a forgalom feltartása céljából teker valaki a parkoló autók mellett a sáv közepén?
Ahogyan azt március végén megírtuk, 2013. május 1-től újabb KRESZ-módosítást lépett életbe, noha ennek egyelőre nem látni nyomát a hivatalos KRESZ-ben. Május 3-án végre közzétették a hivatalos szövegezést is, ennek megfelelően a bejegyzés is frissült!
Ha egy közúti balesetben jármű érintett, akkor bekerül a statisztikába. Nem mindegy azonban, hogy az adott járművel okozták a balesetet, vagy elszenvedője volt annak. Ha elkezdjük túrni az adatokat, érdekes számokba futunk…
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?