Worst of... kerékpáros közlekedés @ 2015. április 12.
Főútvonalon tilos kerékpározni!

Na, ezzel már biztosan találkoztatok. A 2000-es évek elején is nagy marhaság volt már, de ebben a formában már egyenesen riasztó:

“Főutvonalon TILOS kerékpárral közlekedni Nagyokos Bringázok Motorozom és autót vezetek , nem vagyok elfogult . Ha már a szabályokat ismerteted.”

János Juhász @ FB

Biztos nem tudja, hogy lakott területen belül is rengeteg főútvonal van. Némelyiken van kerékpársáv vagy “extrém” esetben kerékpáros nyom. De hát na. Csak két gépjárműre van jogsija, honnan is kéne tudnia ilyeneket?

(Egyébként ennek a baromságnak van egy enyhébb verziója, ami szerint egy számjegyű főútvonalon tilos kerékpározni, de természetesen ebben a formában az sem igaz. A bringatilost ezeken az útvonalakon tábla szabályozza, nem pedig a – KRESZ-ben soha sem szerepelt – tévhitek. Pontosabb info és térkép a bringatilos szakaszokról itt érhető el…)

Tovább »
Worst of... kerékpáros közlekedés @ 2014. szeptember 1.
Közúton biciklizés, kerékpársáv nélkül…

“Tisztelt biciklis! Látsz felfestve biciklisávot? Nem? Akkor itt egyedül te voltál szabálytalan, noha az autós jogsijával játszol. Mivel a biciklihez nem kötelező jogosítvány megszerzése, nem biztos hogy találkoztál vele. Ezért megkerestem neked…”

Tovább »
Hírek kerékpáros közlekedés @ 2014. január 2.
Jogosítványos kerékpárosok…

Amióta csak zajlik a bringás forgalom nagy mértékű növekedése, szinte nincs olyan nap, hogy ne futnánk olyan hozzászólásokba, amik arról szólnak, hogy a kerékpárral közlekedőknek is legyen kötelező a jogosítvány megszerzése. Teszik ezt a népek annak ellenére, hogy a neten számtalan videó található – minden bizonnyal jogosítvánnyal rendelkező – gépjárművezetőkről, ahogy szabálytalankodnak, vagy akár egyenesen másokat – szándékosan vagy véletlenül – veszélyeztetnek, stb.

E tekintetben tehát teljesen felesleges a jogosítvány követelése, nem beszélve a rendszámról, ami már az adminisztrációs költségek miatt is egy rossz vicc, de természetesen a Bécsi egyezmény is tilt.

Az oldal szerkesztőinek legjobb tudomása szerint az oldalunkon 2013-ban “eleresztett” felmérés már a 3. volt, aminek az volt a lényege, hogy nagyjából képet kaphassunk attól, milyen arányban is vannak a kerékpárral közlekedők között a jogosítvánnyal rendelkezők, és tavaly is csak 21% lett azok aránya, akik hivatalosan nem rendelkeznek sem KRESZ ismerettel, sem jogosítvánnyal. (Ez persze nem zárja ki az autodidakta módon történő tanulást!)

Tovább »
Érdekesség, Közlekedés, Közlekedésbiztonság, Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2013. június 11.
Diplomamunka: Kerékpáros közlekedésbiztonság, baleseti kockázatok, infrastruktúra, gócpontok – I. rész

A kissé elhúzódott szervetuning után nézzünk egy érdekes témát…

Felföldi Péter diplomamunkája több hónapnyi kutatómunka eredménye. A budapesti, kerékpáros érintettségű, 2011-ben és 2012-ben bekövetkezett közúti balesetek vizsgálata meglepő és kevésbé meglepő eredményeket is hozott.

Mondanom sem kell, hogy tévhitek cáfolásra kerültek, míg a világ minden táján lezajló jelenség, mely a kerékpárral közlekedők forgalmának növekedésével jár, és amelyet egyszerűen csak Safety in numbers-nek hívunk, nálunk is működik. Természetesen ezen nem kell meglepődni…

Tovább »
Érdekesség, Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2012. július 27.
Jogosítvány birtokában kerékpározol-e? – A szavazás állása: 2012. július 26.

Mivel számtalan esetben hangoztatja az online és offline média (meg persze a “köpködők”), hogy a kerékpárosok jogosítvány nélkül tekernek, így 2010. decemberében útjára indult egy felmérés, melynek célja, hogy megcáfola ezeket az állításokat. A szavazás nem reprezentatív, de továbbra is ott tartunk, hogy a szavazást leadók többsége rendelkezik jogosítvánnyal, és persze azt se felejtsük el, hogy nem csak jogosítvány megléte mellett rendelkezhetünk KRESZ ismeretekkel

Tovább »
Hírek kerékpáros közlekedés @ 2012. július 12.
Mi is lesz itt?

Az utóbbi pár évben szerencsére a kerékpáros közlekedés egyre nagyobb teret nyert a nagyvárosokban is, viszont a közlekedés komplex mivoltából következően ennek nem csak előnyei, hanem hátrányai is vannak. Kezdve azzal, hogy kritikán aluli minőségű, sok esetben szabálytalan kivitelezésű kerékpáros infrastruktúrákra kényszerítik a kerékpárral közlekedőket, egészen odáig, hogy bárki bringára pattanhat, mindenféle előzetes vizsga nélkül.

Kit ez zavar, kit az, sajnos sok esetben elfelejtjük, miről is szól a közlekedés: aki egyszer elindult A-ból B-be, az érkezzen is meg, épen, egészségesen. Ha van jogsija, ha nincs, ha adózik, ha nem, ha országúti kerékpárral teszi, ha BMX-el, ha gyalog, és így tovább. Mindenkit ez a cél kellene hogy vezéreljen, de persze ez csak egy álomvilágban létezik, viszont lehet csiszolni a dolgokon.

Ehhez az első és legfontosabb felismerni, hogy a szabálytalanságok és figyelmetlenségek járműfüggetlenek. A szabálytalanságok típusa, veszélyességük mértéke már járműfüggő, de ugyanúgy emberek a felelősek. Emberek, és nem autós, nem kerékpáros, nem motoros, stb.

Tovább »