KRESZ kerékpáros közlekedés @ 2015. december 22.
Zebra, ismét: nincs felsorolva, hogy zebrán lehetne kerékpározni!

Kezdetben vala az 54. paragrafusból kiragadott mondat, de azt a Totalcar szakértői is cinkesnek tartották megőrizni az utókórnak, így más jogszabályi hivatkozás kellett a zebrán kerékpározás tiltásával kapcsolatosan. Jött is a jobbra tartással való próbálkozás, amivel a Rendőrség is beleült a kaktuszba, mivel a példájuk alapján a kerékpáros átvezetésekben is tilos lenne kerékpározni, valamint előzni illetve kikerülni lehetne zebrán, tekerve is. Hivatalos irányból nagy az – értelmesnek tekinthető – kommunikációs csönd, de természetesen a “Hajtva tilos, tolva szabályos!” nem KRESZ-kompatibilis táblák kihelyezése azért nem szűnt meg.

Állampolgári szinten új próbálkozás került előtérbe, ez pedig az, hogy az 54. paragrafusban nincs felsorolva a zebra, mint kerékpározásra kijelölt hely. Ez eddig igaz is, csak van ezzel egy kis probléma. Nézzük…

Tovább »
Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2015. szeptember 4.
Statisztika: közúti balesetek, 2013

Nagy nehezen megküzdöttek a KSH emberei a 2013-as közúti balesetek adataival, és végre publikusak ezek is.

Izgatottan vártam, mert az előzetes számok még azt jósolták, hogy 2013-ban – sok-sok év után először – kevesebb balesetet okoztak bringával, mint amit elszenvedtek, de a végleges számok nem így alakultak.

Ettől függetlenül, noha 2012-höz képest nőtt a kerékpárral okozott balesetek száma, az okozói részarány csökkent, akárcsak a halálos balesetek tekintetében.

Tovább »
Worst of... kerékpáros közlekedés @ 2014. szeptember 1.
Közúton biciklizés, kerékpársáv nélkül…

“Tisztelt biciklis! Látsz felfestve biciklisávot? Nem? Akkor itt egyedül te voltál szabálytalan, noha az autós jogsijával játszol. Mivel a biciklihez nem kötelező jogosítvány megszerzése, nem biztos hogy találkoztál vele. Ezért megkerestem neked…”

Tovább »
Érdekesség, Infrastruktúra, Közlekedés, Közlekedésbiztonság, KRESZ, Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2014. február 18.
Diplomamunka: Kerékpáros közlekedésbiztonság, baleseti kockázatok, infrastruktúra, gócpontok – IV. rész – A balesetek okai…

Csúnyán megcsúszva, de nézzük a Felföldi Péter diplomamunkájából leszűrhető tanulságok 4., befejező cikkét, melynek témáját a balesetek okai adják.

Vajon mennyire balesetveszélyes a pirosozás? Kétségtelen, hogy – egyébként járműfüggetlenül – sokan pirosoznak, de vajon tényleg az a jellemző, hogy a “halálba száguldanak”, mint ahogyan arról az “élménybeszámolók” szoktak szólni? Vajon tényleg 30-40-el, életveszélyesen száguldoznak a bringások a járdákon, míg az úttesten olyan lassúak, hogy “muszáj” őket lecentizve népnevelni és a járdára terelni? Biztos, hogy unatkozás miatt, a forgalom feltartása céljából teker valaki a parkoló autók mellett a sáv közepén?

Tovább »
Érdekesség, Közlekedésbiztonság, KRESZ kerékpáros közlekedés @ 2013. augusztus 7.
Az ittas kerékpározás mértékei és büntetési tételei!

A 2012. augusztus 24-i KRESZ módosítás óta nincs zéró tolerancia a kerékpáros közlekedést illetően, de ezidáig nem nagyon voltunk képben, hogy hogyan is büntetnek a rendőrök

Tovább »
Videó kerékpáros közlekedés @ 2013. január 8.
Videó: nosztalgia, avagy propaganda film a kerékpárról és a kerékpározásról

“Elindul útjára a csillogó acélparipa, hogy könnyebbé, szebbé tegye a dolgozó emberek életét!” – hallható ebben az 1948-as propaganda filmben, melynek témája a kerékpár és a kerékpározás előnyei

Tovább »
Érdekesség, Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2012. augusztus 30.
Statisztika: az ittas kerékpározás ön- és közveszélyes?!

Vegyes érzések kavarognak bennem az ittas kerékpározással kapcsolatban a KRESZ módosítás óta…

“Általános a pánik”, és bár természetes az aggály az emberekben, hiszen mégiscsak egyfajta ittas vezetésről beszélünk, én azért kétlem, hogy már megint kerékpáros hullákat kellene vizionálni. Persze ez, mint korábban is írtam a buszsávok megnyitásakor, egy “nélkülözhetetlen” dolog. Állandóan, minden egyes módosításkor vagy tervezetkor kihal az emberiség kerékpárral akár csak alkalmanként is közlekedő hányada. Nem is értem, hogy nem halt még ki az emberiség :)

Nagy valószínűséggel ezúttal sem lesz másképp, csak megint lesz egy réteg, amelyik szabályosabban közlekedhet majd. Itt és most ismét emeljük ki, hogy nem a seggrészegen kerékpározás lett legális, ittas kerékpározás pedig mindig is volt, van és lesz is.

Sajnos a baleseti statisztikákban nincsenek adatok arról, hogy az okozó az egyben áldozat-e (pl. részeg kerékpáros halálra “gázoltatta” magát éjjel, kivilágítatlanul) vagy csak okozó (pl. autópályán okozott balesetet szinte karcolásokkal megúszva több ember halálát okozza).

Ettől függetlenül, vagy inkább ennek ellenére roppant érdekes számokat mutatnak a KSH adatai az ittasan okozott személyi sérüléssel járó balesetek esetében (is)…

Tovább »