A kerékpáros közlekedésbiztonság mellett ma egy kicsit elkalandozunk zebra témakörben gyalogos frontra, ugyanis a napokban megint előkerült a zászlólengetős gyalogosok, illetve magának a jelenségnek a problémája…
Természetesen ők nem ezt állították, csak arra nem sikerült rájönniük, hogy amit állítanak, az ezt jelenti. Igen, már megint az elunhatatlan és örök téma, a zebra…
Felföldi Péter diplomamunkája több hónapnyi kutatómunka eredménye. A budapesti, kerékpáros érintettségű, 2011-ben és 2012-ben bekövetkezett közúti balesetek vizsgálata meglepő és kevésbé meglepő eredményeket is hozott.
Az első részben a baleset résztvevőinek megoszlását valamint a balesetek kimenetelének súlyosságát vizsgáltuk, a második részben pedig “járdáztunk” egy kicsit.
Ebben a részben rátérünk az infrastruktúrákra, avagy a balesetek helyszíneinek elemzésére. Figyelem, rendületlenül tévhiteket oszlatunk!
Felföldi Péter diplomamunkája több hónapnyi kutatómunka eredménye. A budapesti, kerékpáros érintettségű, 2011-ben és 2012-ben bekövetkezett közúti balesetek vizsgálata meglepő és kevésbé meglepő eredményeket is hozott.
Az első részben a baleset résztvevőinek megoszlását valamint a balesetek kimenetelének súlyosságát vizsgáltuk, ebben a részben pedig – még mielőtt rátérnénk az infrastruktúrákra – egy kicsit “járdázunk”…
A kissé elhúzódott szervetuning után nézzünk egy érdekes témát…
Felföldi Péter diplomamunkája több hónapnyi kutatómunka eredménye. A budapesti, kerékpáros érintettségű, 2011-ben és 2012-ben bekövetkezett közúti balesetek vizsgálata meglepő és kevésbé meglepő eredményeket is hozott.
Mondanom sem kell, hogy tévhitek cáfolásra kerültek, míg a világ minden táján lezajló jelenség, mely a kerékpárral közlekedők forgalmának növekedésével jár, és amelyet egyszerűen csak Safety in numbers-nek hívunk, nálunk is működik. Természetesen ezen nem kell meglepődni…
Ahogyan az várható volt, 2012-ben komolyabbnak mondható változások is jelentkeztek a közúti baleseti statisztikában, és természetesen sajnos a kommunikáció terén ismét hozták a szintet. Ennél is nagyobb probléma a következtetés, na de nézzük a számokat…
Balesetek után gyakran számolnak be a baleset okozói arról, hogy habár néztek abba az irányba, ahonnan a baleset másik résztvevője közeledett, mégsem észlelték időben, hogy elkerülhessék az ütközést. Az ilyen “nem láttam, pedig néztem” hibák nagyon gyakoriak, és becslések szerint akár az ütközések 50%-ában is szerepet játszhatnak. Miért vagyunk olyan rossz megfigyelők, hogy nem észlelünk más járműveket, holott még keressük is őket a tekintetünkkel?
A “nem láttam, pedig néztem” hibák magyarázata nagyrészt az ember informácófeldolgozási módszerében keresendő. Úgy érezzük, hogy amit megfigyelünk, olyan, mint egy film. Zökkenőmentes képet kapunk a külvilágról, amit aztán az agyunk hatékonyan feldolgoz. Meglepő, de ez nagyon távol áll az igazságtól…
Fórumokon és közösségi portálokon az utóbbi időben egyre gyakrabban bukkan fel egy olyan hátsó lámpa, ami lézer segítségével magunk után vetít egy “kerékpársávot“. Az ötlet kétségtelenül remek, a kivitelezésbe azonban hiba csúszott. Ahol van közvilágítás, ott nem túl hatékony, márpedig az autók között – ahol igazán értelme lenne ennek a funkciónak – általában van világítás. A látottak alapjén valószínűsíthető, hogy lakott területen kívül maga a lézer nem látható kellő távolságból, közelről meg a gépjárművek lámpája annyival erősebb, hogy amiatt nem látható.
Közlekedésbiztonság terén sajnos nem ad annyi pluszt, amennyivel drágább, mint egy átlagos lámpa…
Miért nem mennek a kerékpárosok a nekik épült szakaszokon? Folytatódik a kerékpáros infrastruktúrák bemutatása, képekkel, gondolatokkal fűszerezve…
“Én adómból…”, “nektek épült…”, és így tovább. Szerintem mindenki olvasott már ilyen és ehhez hasonló mondatokat a kerékpározással és az ahhoz köthető infrastruktúrákkal kapcsolatban.
Közlekedésbiztonsági szempontokat azonban nem nagyon vesznek figyelembe az emberek, és sajnos a jogalkotók sem. Így lehetséges az is, hogy ezen infrastruktúrák használata alapértelmezett helyzetben kötelező. Vannak kivételek, de ezekről emlékezzünk meg most annyiban, hogy sajnálatos, hogy nem ez az alapértelmezés.
A kerékpársávokkal 1-2 extrém esetben – pl. ahol kétirányúak, ebből kifolyólag csak az úttest egyik oldalán vezetettek – nincs gond. Koncentráljunk a szeparált, tehát a gépjárműforgalomtól elválasztott infrákra…
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?