Érdekesség, Közlekedés, Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2015. április 13.
Kerékpárosok, balesetek és az a bizonyos torz ORFK / KSH statisztika…

A minap volt szerencsém belefutni ebbe a Worst of… gyanús hozzászólásba:

“Statisztikák szerint amúgy is a bicajosokkal van mindig a legtöbb baj”

Bizony, bizony. Már megint az a fránya közúti baleseti statisztika, amivel az ORFK és a KSH dobálózik. Hogy mi a gond? Pusztán csak annyi, hogy ezek csak a személyi sérüléses baleseteket veszik alapul.

Egy autó-autó viszonylatú baleset sokkal nagyobb valószínűséggel lesz maximum anyagi kárral járó, de inkább biztosítós eset, mint egy autó-kerékpár koccanás. Ez a tény már önmagában torzítja az ORFK / KSH statisztikai adatokat. Ennek ellenére még nem ér véget a történet, ugyanis a kerékpárral közlekedőknél 50-52% körül alakul az okozói részarány (2013-ban 50% alatt volt, de a KSH nem adta ki a végleges számokat; frissítés: kiadták, a végleges számok szerint nem kúszott be 50% alá az arány, de javult), míg személyautók esetében ez az arány inkább a 60%-ot közelíti.

Ha egy autó-autó közötti balesetet lerendeznek a biztosítóval, akkor – baleseti statisztikai szemmel nézve – szinte sehol nincs nyoma. Ha esetleg rendőrt hívnak, aki megállapítja, hogy anyagi kárral járó baleset történt, akkor az ORFK tud róla, csak nem számol vele akkor, amikor a szabálytalanságokról és a baleseti részarányokról adja ki a soron következő sajtóközleményét

Tovább »
KRESZ kerékpáros közlekedés @ 2013. május 1.
KRESZ: Erősebb jogszabályi védelem a közlekedő gyermekeknek!

Ahogyan azt március végén megírtuk, 2013. május 1-től újabb KRESZ-módosítást lépett életbe, noha ennek egyelőre nem látni nyomát a hivatalos KRESZ-ben. Május 3-án végre közzétették a hivatalos szövegezést is, ennek megfelelően a bejegyzés is frissült!

Tovább »
Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2012. december 11.
Statisztika: a közúti balesetekben résztvevő és okozó járművek aránya, avagy még mindig veszélyesek a kerékpárosok…

Ha egy közúti balesetben jármű érintett, akkor bekerül a statisztikába. Nem mindegy azonban, hogy az adott járművel okozták a balesetet, vagy elszenvedője volt annak. Ha elkezdjük túrni az adatokat, érdekes számokba futunk…

Tovább »
Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2012. december 8.
Statisztika: eközben Győr-Moson-Sopron és Fejér megyében…

Idén 91 kerékpáros és 30 motorkerékpáros okozott balesetet“. Rövid, szűkszavú, de leginkább semmitmondó számok, mégis ezek indokolják az ellenőrzéseket, bár tegyük hozzá, hogy a “járőrök […] a láthatóságot növelő eszközök meglétére helyezték a hangsúlyt. Amennyiben hiányosságot találtak nem büntettek, csupán figyelmeztettek, egyúttal láthatósági mellényt és fényvisszaverő prizmát adtak az ellenőrzötteknek.” – írja a hir24.hu.

A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság szeretné a lakosság figyelmét felhívni arra a negatív tendenciára, hogy megszaporodtak a gyalogos gázolások és a kerékpáros balesetek megyénk útjain. […] A komoly változás a baleset okozóinál történt. Németh-Kész Mónika megyei szóvivő a Fehérvár24-nek elmondta, hogy azon gyalogosok száma, akik hibásak voltak a baleset magvalósulásánál, a vizsgált időszakban 50 %-al nőtt. A kerékpárosoknál ez a szám pedig, 44,4 %-al növekedett 2012-ben.” – olvasható szintén a hir24.hu-n.

Haladjunk sorjában…

Tovább »
Érdekesség, Statisztika kerékpáros közlekedés @ 2012. augusztus 30.
Statisztika: az ittas kerékpározás ön- és közveszélyes?!

Vegyes érzések kavarognak bennem az ittas kerékpározással kapcsolatban a KRESZ módosítás óta…

“Általános a pánik”, és bár természetes az aggály az emberekben, hiszen mégiscsak egyfajta ittas vezetésről beszélünk, én azért kétlem, hogy már megint kerékpáros hullákat kellene vizionálni. Persze ez, mint korábban is írtam a buszsávok megnyitásakor, egy “nélkülözhetetlen” dolog. Állandóan, minden egyes módosításkor vagy tervezetkor kihal az emberiség kerékpárral akár csak alkalmanként is közlekedő hányada. Nem is értem, hogy nem halt még ki az emberiség :)

Nagy valószínűséggel ezúttal sem lesz másképp, csak megint lesz egy réteg, amelyik szabályosabban közlekedhet majd. Itt és most ismét emeljük ki, hogy nem a seggrészegen kerékpározás lett legális, ittas kerékpározás pedig mindig is volt, van és lesz is.

Sajnos a baleseti statisztikákban nincsenek adatok arról, hogy az okozó az egyben áldozat-e (pl. részeg kerékpáros halálra “gázoltatta” magát éjjel, kivilágítatlanul) vagy csak okozó (pl. autópályán okozott balesetet szinte karcolásokkal megúszva több ember halálát okozza).

Ettől függetlenül, vagy inkább ennek ellenére roppant érdekes számokat mutatnak a KSH adatai az ittasan okozott személyi sérüléssel járó balesetek esetében (is)…

Tovább »