Nagy nehezen megküzdöttek a KSH emberei a 2013-as közúti balesetek adataival, és végre publikusak ezek is.
Izgatottan vártam, mert az előzetes számok még azt jósolták, hogy 2013-ban – sok-sok év után először – kevesebb balesetet okoztak bringával, mint amit elszenvedtek, de a végleges számok nem így alakultak.
Ettől függetlenül, noha 2012-höz képest nőtt a kerékpárral okozott balesetek száma, az okozói részarány csökkent, akárcsak a halálos balesetek tekintetében.
A minap volt szerencsém belefutni ebbe a Worst of… gyanús hozzászólásba:
“Statisztikák szerint amúgy is a bicajosokkal van mindig a legtöbb baj”
Bizony, bizony. Már megint az a fránya közúti baleseti statisztika, amivel az ORFK és a KSH dobálózik. Hogy mi a gond? Pusztán csak annyi, hogy ezek csak a személyi sérüléses baleseteket veszik alapul.
Egy autó-autó viszonylatú baleset sokkal nagyobb valószínűséggel lesz maximum anyagi kárral járó, de inkább biztosítós eset, mint egy autó-kerékpár koccanás. Ez a tény már önmagában torzítja az ORFK / KSH statisztikai adatokat. Ennek ellenére még nem ér véget a történet, ugyanis a kerékpárral közlekedőknél 50-52% körül alakul az okozói részarány (2013-ban 50% alatt volt, de a KSH nem adta ki a végleges számokat; frissítés: kiadták, a végleges számok szerint nem kúszott be 50% alá az arány, de javult), míg személyautók esetében ez az arány inkább a 60%-ot közelíti.
Ha egy autó-autó közötti balesetet lerendeznek a biztosítóval, akkor – baleseti statisztikai szemmel nézve – szinte sehol nincs nyoma. Ha esetleg rendőrt hívnak, aki megállapítja, hogy anyagi kárral járó baleset történt, akkor az ORFK tud róla, csak nem számol vele akkor, amikor a szabálytalanságokról és a baleseti részarányokról adja ki a soron következő sajtóközleményét…
Csúnyán megcsúszva, de nézzük a Felföldi Péter diplomamunkájából leszűrhető tanulságok 4., befejező cikkét, melynek témáját a balesetek okai adják.
Vajon mennyire balesetveszélyes a pirosozás? Kétségtelen, hogy – egyébként járműfüggetlenül – sokan pirosoznak, de vajon tényleg az a jellemző, hogy a “halálba száguldanak”, mint ahogyan arról az “élménybeszámolók” szoktak szólni? Vajon tényleg 30-40-el, életveszélyesen száguldoznak a bringások a járdákon, míg az úttesten olyan lassúak, hogy “muszáj” őket lecentizve népnevelni és a járdára terelni? Biztos, hogy unatkozás miatt, a forgalom feltartása céljából teker valaki a parkoló autók mellett a sáv közepén?
Felföldi Péter diplomamunkája több hónapnyi kutatómunka eredménye. A budapesti, kerékpáros érintettségű, 2011-ben és 2012-ben bekövetkezett közúti balesetek vizsgálata meglepő és kevésbé meglepő eredményeket is hozott.
Az első részben a baleset résztvevőinek megoszlását valamint a balesetek kimenetelének súlyosságát vizsgáltuk, a második részben pedig “járdáztunk” egy kicsit.
Ebben a részben rátérünk az infrastruktúrákra, avagy a balesetek helyszíneinek elemzésére. Figyelem, rendületlenül tévhiteket oszlatunk!
Felföldi Péter diplomamunkája több hónapnyi kutatómunka eredménye. A budapesti, kerékpáros érintettségű, 2011-ben és 2012-ben bekövetkezett közúti balesetek vizsgálata meglepő és kevésbé meglepő eredményeket is hozott.
Az első részben a baleset résztvevőinek megoszlását valamint a balesetek kimenetelének súlyosságát vizsgáltuk, ebben a részben pedig – még mielőtt rátérnénk az infrastruktúrákra – egy kicsit “járdázunk”…
A kissé elhúzódott szervetuning után nézzünk egy érdekes témát…
Felföldi Péter diplomamunkája több hónapnyi kutatómunka eredménye. A budapesti, kerékpáros érintettségű, 2011-ben és 2012-ben bekövetkezett közúti balesetek vizsgálata meglepő és kevésbé meglepő eredményeket is hozott.
Mondanom sem kell, hogy tévhitek cáfolásra kerültek, míg a világ minden táján lezajló jelenség, mely a kerékpárral közlekedők forgalmának növekedésével jár, és amelyet egyszerűen csak Safety in numbers-nek hívunk, nálunk is működik. Természetesen ezen nem kell meglepődni…
Ahogyan az várható volt, 2012-ben komolyabbnak mondható változások is jelentkeztek a közúti baleseti statisztikában, és természetesen sajnos a kommunikáció terén ismét hozták a szintet. Ennél is nagyobb probléma a következtetés, na de nézzük a számokat…
Az évközi adatokból már látszott, hogy a 2012-es esztendő más lesz, mint az eddigiek. Egyelőre még nem jelentek meg a hivatalos KSH adatok, de addig is pár gondolat a közúti balesetek alakulásairól…
Ha egy közúti balesetben jármű érintett, akkor bekerül a statisztikába. Nem mindegy azonban, hogy az adott járművel okozták a balesetet, vagy elszenvedője volt annak. Ha elkezdjük túrni az adatokat, érdekes számokba futunk…
“Idén 91 kerékpáros és 30 motorkerékpáros okozott balesetet“. Rövid, szűkszavú, de leginkább semmitmondó számok, mégis ezek indokolják az ellenőrzéseket, bár tegyük hozzá, hogy a “járőrök […] a láthatóságot növelő eszközök meglétére helyezték a hangsúlyt. Amennyiben hiányosságot találtak nem büntettek, csupán figyelmeztettek, egyúttal láthatósági mellényt és fényvisszaverő prizmát adtak az ellenőrzötteknek.” – írja a hir24.hu.
“A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság szeretné a lakosság figyelmét felhívni arra a negatív tendenciára, hogy megszaporodtak a gyalogos gázolások és a kerékpáros balesetek megyénk útjain. […] A komoly változás a baleset okozóinál történt. Németh-Kész Mónika megyei szóvivő a Fehérvár24-nek elmondta, hogy azon gyalogosok száma, akik hibásak voltak a baleset magvalósulásánál, a vizsgált időszakban 50 %-al nőtt. A kerékpárosoknál ez a szám pedig, 44,4 %-al növekedett 2012-ben.” – olvasható szintén a hir24.hu-n.
Haladjunk sorjában…
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?