Gépjármű vs holttér vs kerékpár…

Ebben a cikkben azt próbáljuk meg összeszedni, hogy kerékpárral közlekedve mire érdemes figyelni, legyen szó akár tehergépjárművek, akár személyautók holtteréről

A holttér

A tehergépjárművek méreteiből, formáiból és kialakításaikból egyértelműen kikövetkeztethető, hogy a sofőr nem lát mindenhova, tehát a holttérrel fokozottan számolni kell. Nem is nagyon szaporítom a szót, mert az alábbi videókból minden kiderül:

Képen is látványos:

Gépjármű vs holttér vs kerékpár...

További képek haggyma albumában

Mi a gond?

Sajnos manapság a holttérhez köthető balesetek esetén – meg persze úgy általában is – az emberek hajlamosak az áldozatot hibáztatni. “Miért ment be a holttérbe?”, “Nem látta, hogy holttérben van?”, és így tovább.

Ezek hangzatos vádaskodások, de gondoljunk csak bele, hogy mennyire alaptalanok: a holttérrel a sofőrnek kéne tökéletesen tisztában lennie, és aszerint vezetnie! Persze a felelősség áthárítása az áldozatokra sajnos szintén nagy divat, de aki kicsit is használja az eszét, az sejti, hogy irreális elvárás, hogy adott ember pontosan felmérje minden egyes gépjármű pontos holtterét, ami egyébként több tényezőtől is függ. (Ha adott márka adott típusát fel is ismerné az ember, akkor sem tudhatná, hogy nincs-e bármi olyan pl. az anyósülésen, ami adott esetben megnövelheti a holtteret.)

Hasonló, csak kicsit még durvább a helyzet a zebra esetében: az érkező jármű féktávolságát nem a zebrán átkelni szándékozó gyalogosnak kellene felmérni, hiszen sok tényezőből áll össze. Gumik állapota, sofőr reakcióideje, és még pár apróság. Ezekkel csak és kizárólag a sofőr lehet tisztában, sőt, konkrétan neki kell tisztában lennie!

Azt az elmélet-párost is ismerjük, hogy ha valaki szabálytalan volt, akkor “megérdemelte” , ha meg szabályos, akkor ugye jön a “miért nem vigyázott jobban?” kérdés.

Egyszer s mindenkorra meg kéne tanulni, hogy nagyobb jármű, nagyobb felelősség.

Sajnos erre még Londonban sem jöttek rá a sofőrök, és hiába a sok baleset (aminek amúgy elég komoly sajtóvisszhangja van ott, a kerékpárosok megemlékezéseket szerveznek, kifekszenek az utakra a balesetek helyszínein, stb), mégis sok esetben csak az “önvédelem” marad, ami néha persze kiterjed másokra is, akik aztán vagy megfohadják a jótanácsot…

…vagy nem…

(Ez utóbbi esetben az a durva, hogy pár nappal korábban ugyanott halt meg egy lány, szintén kanyarodó tehergépjárművel való ütközés után.)

Természetesen a holttér nem csak tehergépjárművek esetén lehet baleset forrása, hanem személyautók esetében is. Íme pár példa:

Érdemes megnézni az alábbi oldalakat is:

  1. http://pages.cs.wisc.edu/~gdguo/driving/BlindSpot.htm
  2. http://www.motorcyclebasics.com/blind-spots.html

A kerékpározás veszélyes üzem?!

Sokan nem szeretik hangoztatni, hogy a kerékpározásnak is megvannak a veszélyei, de igenis foglalkozni kell ezzel is. Nagyon sok utaskilométerre jut egy-egy szörnyű baleset, tehát akit ez tántorít el a kerékpározástól, az valószínűleg csak ürügyet keres, hogy miért ne pattanjon bringára. Mindenki másnak remélhetőleg a hasznára válik.

Balesetmentes közlekedést mindenkinek!

Kategória: Hírek, Közlekedés, Közlekedésbiztonság, Videó 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 2 éve  
Címkék : , , , , , , , ,  
Nincsenek hozzászólások
Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»