Jobbratartás vs ajtózóna…

A 2010. január 1.-i KRESZ módosítás óta kerékpárral nem szükséges szorosan jobbra tartani. Nem meglepő módon sokan addig sem a padkára tapadva tekertek, és ennek számtalan oka van. Ennél sokkal érdekesebb dolog az, hogy ha valaki mégis szorosan jobbra húzódva teker, és “megajtózzák” (rányitják az ajtót, amit nem bír kikerülni, és belecsattan), akkor mindjárt előkerülnek azok a közlekedési szakértők, akik szerint beljebb kellett volna tekerni. Kicsit ilyen van rajta sapka, nincs rajta sapka szitu, de természetesen nem ok nélkül teker az ember beljebb, és ami a legfontosabb, hogy ez az ok nem az, hogy másokat bosszantson, vagy feltartson. Ezeket az elméleteket olyan emberek gyártják, akikre még sosem nyitottak ajtót, sőt, mivel a szabályok előírják az ajtónyitás módját, adott esetben akár elképzelhetetlennek is tartják, hogy baleset történhet…

Ha már szóba került, nézzük a bejegyzés időpontjában aktuális jogszabályokat, melyek amúgy elég sok éve változatlanok már:

23. § (3) A jármű ajtaját az utas csak akkor nyithatja ki, ha ezzel a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.

40. § (7) A jármű ajtaját a vezető csak akkor nyithatja ki, ha ezzel a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.

Természetesen nem csak az ajtónyitás miatt érdemes beljebb menni, hanem számtalan ok lehet még: üvegszilánk, takarítás után út szélére összegyűjtött szemétkupac, homok, sóder, odafolyt víz, falevelek, esetleg ezek bármilyen kombinációja, stb.

A legfontosabb, hogy aki hátul érkezik, az értse meg, hogy nem szórakozásból nem tekernek közelebb az emberek a parkoló autókhoz, padkához, és igazából, ha csak meg nem kérdezi, nem is fogja megtudni, hogy adott pillanatban mi volt az ok. Ne felejtsük el, hogy attól még, hogy adott pillanatban nem ugrott elénk kutya, vagy nem volt üvegszilánk, számtalan más esetben előfordulhat!

Sok esetben érdemes megnézni azt is, hogy gépjárművel sem mennek be az ajtózónába, de egy kerékpárostól, akit nem véd a kasztni, mégis elvárnák.

Mi is az az ajtózóna?

Fordítás

A mai napon azt fogjuk kideríteni, hogy mekkora oldaltávolsággal tudunk biztonságban elhaladni egy parkoló autó mellett…

(Spencer megérinti a tükröt.)

A legtöbb ember azt mondja, tekerjünk kb. 90 centi távolságra az autóktól.

A mostani beállítás kb. 90 centi távolság a tükörtől!
(Az autó, ahogyan sokan gondolnak rá, még közelebb lenne ugye…)
(Közben óvatosan kinyitják az ajtót, és mint látható, az ajtó eltalálná a kerékpárost. Rövid helycsere, hogy lássuk, mi van akkor, ha az ajtó a kerékpáros elé nyílik…)

A kormánnyal felökleljük az ajtót, a bringa kifordul alólunk, mi pedig a forgalom elé esünk.

Ha nem a kormánnyal találjuk el, akkor mi magunk ütközünk bele. Az sem kellemesebb.

(Spencer kb. 15 centivel a kinyitott ajtó mellé lép, ami a minimálisan javasolt távolság. Így összesen már kb. 120-130 centi távolságra van a tükörtől.)

Mi a helyzet akkor, ha ekkora távolságnál kivágják az ajtót? Beljebb rántanád a kormányt, igaz? Igaz.

(Kinyitják az ajtót, majd Spence olyan távolságra lép az ajtótól, aminél már biztosan nem zavarná a hirtelen kivágódó ajtó sem.)

Ok. Milyen távol is vagyunk? Kb. 170-180 centire.

(Innentől a padkához mérik, aminek nem sok értelme van :)

Nézzünk videókat…

Amikor szerencséje van az embernek:

És amikor nincs:

Ezt pedig elrettentésképp, tehát így ne:

Mit gondol erről a BKK?

Cikkfrissítést érdemel az a videó, ami 2014. szeptemberében látott napvilágot, a MOL BuBi átadását követően. Erről beszélünk, évek óta, de jellemzően értetlenkedés és háborgás a reakció. Talán ha nem magánszemélyek mondják, majd elhiszik az emberek. Külföldön, pl. Londoban a Transport for London, ami az ottani BKK, évek óta így kampányol. Valószínűleg ők sem hülyék…

A kis kép forrása: Kisokos

Ha előzéskor 1-1.5 méter az elvárás, akkor miért mennek el a bringások álló sorok és parkoló autók mellett ennél közelebb?

1. Egy mozgó jármű előzése során a mozgó jármű mozog. Ez eddig nem olyan bonyolult, ugye? Egy előzés eltarthat másodpercekig is. Ki az, aki előrelát több másodpercnyit az autójából a kerékpáros előtti útfelületre, és 100%-ig biztosan meg tudja állapítani, hogy ott se üvegszilánk, se kavicsok, se kátyú, se semmi olyan nincs, ami miatt a bringás esetleg beljebb kormányozhatja a bringáját? Még ha ezeket látná is valaki, akkor sem tudhatja, hogy nem fog-e pl. egy lámpánál ücsörgő kutya megugrani a bringás felé (videós példa fentebb), ésatöbbi.

2. Egy álló jármű nem megy sehova. Az ajtónyitásnak megvannak a szabályai, ha pedig valaki a holland módszert alkalmazza, akkor még látható is a fokozatosság miatt, hogy mire készül. Ha az ácsorgást sávváltás vagy bekanyarodás váltja fel, akkor pedig ugyebár index-tükör a megfelelő sorrend. Előbbi szintén látható, fel lehet készülni a manőverre. (Az indexelés nem jelent elsőbbséget, ezért kell a tükör is. A gépjármű holtterének ellenőrzése a sofőr feladata. Nem a világ minden állampolgárának kell tisztában lennie az adott jármű korlátaival, hanem az adott jármű sofőrjének. Épp úgy, mint mondjuk zebra előtt is a sofőrnek kell tudnia a járművének féktávjáról, és nem egy 84 éves, bottal járó nagymamának kell ezt kiszámolnia, hogy féktávon belül van-e, vagy sem.)

A fentieknek miatt történt büntetés ebben az esetben is:

“A vádirat szerint 2016 augusztusában egy reggel a vádlott leparkolt a gépkocsival egy szombathelyi utcán. Az arra közlekedő kerékpáros megkezdte az álló jármű kikerülését, amitől csaknem fél méter oldaltávolságot tartott.

A vádlott mielőtt kiszállt a járműből nem győződött meg arról, hogy az autó mellett elhalad-e valaki, ezért a gépkocsi ajtaját a kerékpárnak nyitotta. A kerékpár eldőlt, a sértett pedig az úttestre esett és darabos töréssel járó súlyos sérülést szenvedett.

A Szombathelyi Járási és Nyomozó Ügyészség a vádlottal szemben pénzbüntetés kiszabását indítványozta.”

via 112press

Látszik, hogy a fél méter fizikailag kevés, jogilag viszont bőven elegendő, miközben a rendőrségi álláspont az, hogy az 1 méteren belüli oldaltávval történő előzés szabálytalan.

Kategória: Közlekedés 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 5 éve  
Címkék : , , , , , , , , ,  
Nincsenek hozzászólások
Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»