Jogosítvány birtokában kerékpározol?

Sajnos jól látható az utakon, hogy a jogosítvány és/vagy KRESZ vizsga még nem minden, ennek ellenére mégis gyakran olvashatunk olyan véleményeket, hogy aki bringára szeretne pattanni, előtte adjon számot a tudásáról. Az enyhébb verzió szerint csak KRESZ vizsga legyen kötelező, míg egyesek szerint jogosítvány is kellene. 2010-ben Dova úgy gondolta, hogy megpróbálja más oldalról megközelíteni a témát. Az ő ötlete alapján indult útjára egy felmérés, ami arra hivatott választ találni, hogy a kerékpárral közlekedők vajon jogosítvány birtokában tekernek-e?

Az elmúlt 2 évben 1115-en válaszoltak, közülük 81.88% választotta az “Igen, van jogosítványom” opciót

Hogy lehessen összehasonlítási alap, 2013. január 1-től a felmérés minden évben újraindul majd itt az oldalon. Akárcsak az előző rendszerben, ezúttal is nyomatékosan megkérnénk mindenkit, hogy ne csaljon, sem valótlan válasz megjelölésével, sem pedig többszöri válaszadással.

Mint látható, az egyik kérdést kétfelé bontottuk, és bekerült egy új is, ami ha nem is túl gyakori, attól még adott esetekben életszerű.

Minél többen válaszolnak, annál jobb, úgyhogy légyszíves terjesszétek!

2016

Jogosítvány birtokában kerékpározol? (2016)

  • Igen, van jogosítványom. (84%, 795 db)
  • Nem, nincs jogosítványom. (10%, 94 db)
  • Nincs jogosítványom, de átmentem a KRESZ vizsgán. (2%, 23 db)
  • Még nem lehet jogosítványom. (Pl. fiatal életkor miatt) (2%, 23 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert nem lett megújítva. (1%, 11 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert bevonták. (1%, 6 db)

Válaszok száma: 952

Loading ... Loading ...

2015

Jogosítvány birtokában kerékpározol? (2015)

  • Igen, van jogosítványom. (80%, 1 631 db)
  • Nem, nincs jogosítványom. (13%, 255 db)
  • Nincs jogosítványom, de átmentem a KRESZ vizsgán. (3%, 65 db)
  • Még nem lehet jogosítványom. (Pl. fiatal életkor miatt) (2%, 44 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert nem lett megújítva. (2%, 31 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert bevonták. (0%, 4 db)

Válaszok száma: 2 030

Loading ... Loading ...

2014

Jogosítvány birtokában kerékpározol? (2014)

  • Igen, van jogosítványom. (78%, 1 310 db)
  • Nem, nincs jogosítványom. (13%, 211 db)
  • Nincs jogosítványom, de átmentem a KRESZ vizsgán. (4%, 73 db)
  • Még nem lehet jogosítványom. (Pl. fiatal életkor miatt) (2%, 37 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert nem lett megújítva. (2%, 33 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert bevonták. (1%, 11 db)

Válaszok száma: 1 675

Loading ... Loading ...

2013

Jogosítvány birtokában kerékpározol?

  • Igen, van jogosítványom. (72%, 788 db)
  • Nem, nincs jogosítványom. (19%, 206 db)
  • Nincs jogosítványom, de átmentem a KRESZ vizsgán. (4%, 47 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert nem lett megújítva. (2%, 22 db)
  • Még nem lehet jogosítványom. (Pl. fiatal életkor miatt) (2%, 20 db)
  • Már nincs jogosítványom, mert bevonták. (0%, 4 db)

Válaszok száma: 1 087

Loading ... Loading ...

2010-2012 eredmények

81.88% – Igen, van jogosítványom.
14.44% – Nem, nincs jogosítványom.
1.43% – Még nem lehet jogosítványom. (Pl. fiatal életkor miatt)
2.24% – Már nincs jogosítványom. (Pl. bevonták, nem lett megújítva)

28 hozzászólás
  1. Van jogosítványom. Bár nem régóta, de a kreszt eddig is tökéletesen tudtam. más kérdés hogy biciklire kifejezetten azért ülök, hogy szabályoktól a lehető legkisebb mértékben függve közlekedhessek igaz a szabálytalanságaim 90%-a kimerül az egyirányú utcákban, ittas kerékpározásban(épp azért indulok biciklivel és nem kocsival) és a kötelező tartozékok hiányában (de lámpám mindig van), de ha ugyanezt kocsival vinném véghez, helyben agyonlőnek. (és ez egyébként rendjén is van így.) nem jogosítvány kell a biciklisnek hanem még több kiváltság.

    • Az ittas közlekedés – járműfüggetlenül – a szándékos veszélyeztetés után közvetlenül a legalja. Cseppet sem lennék erre büszke a helyedben…

      A szabályokon lazítani célszerű lenne (sőt, szükséges is), de ezt nem úgy kell elérni, hogy kimész ittasan bringázni, mert te vagy a Jani :/

      Azért viszont köszönet, hogy bizonyítod, hogy a jogosítvány önmagában semmit sem ér. Pont ez a cél…

  2. 23 éve van jogsim, tehát van gyakorlatom a vezetésben. Több mint 10 éve bicajozok országúton és városban egyaránt. Nem tagadom én is áthágom bizonyos fokig a szabályokat. Ebben benne van az, hogy egy túrázás alkalmával megiszok 1-2 sört vagy fröccsöt. Ezzel nem veszélyeztetek senkit, magamat sem. Nyáron egy 60 km.-es túrán nem látom ennek akadályát. Aztán olyan kereszteződésekben ahol nincs forgalom és megint csak nem veszélyeztetek senkit nem várom meg a zöldet hanem átmegyek a piroson. Ezt kellő körültekintéssel teszem, tudom nem helyes….. Ugrok az olyanokra akik lámpa nélkül tekernek, minimál összegből be lehet szerezni, főleg ha azt látom, hogy a bringa minimum 120 e. ft.-ba került! Nagy baj az, hogy sokan a minimális kressz ismeretek nélkül mennek ki a forgalomba. Lövésük sincs a jobbkézszabályról és másról! Száguldoznak a villamos síneken és bevágnak az autók elé. Aztán nagypofával hőzöngenek ha valaki szóváteszi ezt. Minden bringásnak aki a közúti forgalomba részt vesz kötelezővé tenném egy kressz vizsga elvégzését, ezt papírral igazolnám. Ez javíthatna valamicskét a dolgokon. Mindenkinek balesetmentes jó tekerést kívánok!

    • A dolog érdekessége, hogy leírod, hogy van jogsid, de áthágod a szabályokat.

      Miben segítene a szabályok betartásában az, ha másnak is lenne jogsija, akinek esetleg most nincs?

      Nem mintha amúgy ránézésre tudni lehetne, hogy attól, hogy valaki benéz/lepottyant egy jobbkézszabályt, rendelkezik-e jogsival, tehát tulajdonképpen ezt te feltételezed az alapjén, hogy látsz-e szabálytalanságot. Más meg a tiedet látja, és aztán nekiáll a bringás KRESZ vizsga meg jogsi mellett kampányolni, pedig van jogsid. Szóval az sem mindegy, hogy milyen példát mutatsz illetve milyen hivatkozási alapot adsz másoknak.

      Ettől még persze balesetmentest oda is.

    • Nagyrészt igazad van, viszont a KRESZ-vizsga meglétét illetően vitatkozok, ez önmagában semmit nem jelent. Józan paraszti ésszel gondolkozni gyalogosként-bringásként-autósként egyaránt! Ez a gyakorlatban a defenzív magatartás. Legyél mindig látható (soha nem megyek be holttérbe, még ha elsőbbségem van, akkor sem, ez utólag a kórházban/temetőben nem vígasz)! Viselkedj mindig kiszámíthatóan! Sajnos hülyék mindig vannak, de az említettekkel a veszélyforrások nagy része kiszűrhető. Írom ezt 35 éves jogosítvánnyal, évi kb. 10000 km bringázással a hátam mögött.

      • Ez alapján akkor a gyalogosokat is képezni kellene, hiszen ha egy bringára pattanótól elvárjuk, hogy ismerje minden más jármű holtterét (ami még adott márka ugyanolyan típusain belül is változhat) valamint minden jármű fékútját (ehhez még a sofőr reakcióidejét is ismerni kell, meg adott jármű gumijainak állapotát, stb), akkor teljesen jogos elvárás, hogy aki gyalog közlekedik, az is tisztában legyen ezekkel, hiszen neki is lehet éppoly fontos.

        Ez a gyakorlatban több millió ember képzését jelentené, ami egyrészt kivitelezhetetlen és ellenőrizhetetlen, másrészt elképesztő terheket róna az országra, mind az oktatás, mind az ellenőrzés.

        Egyetlen országban sincsenek ilyen képzések, vannak viszont olyan példák külföldről, ahogy egészen egyszerűen az “erősebb kutya b*szik RÁ”, vagyis úgy érik el a felelősségteljesebb közlekedést, hogy akinek jobban kell vigyáznia, az mindaddig hibás egy szituációban, amíg be nem bizonyosodik az ellenkezője.

        Itthon annak kell bizonyítania, aki a helyszínen elájult, amnéziás lett, esetleg meghalt. Nonszensz.

        Az más kérdés, hogy lehet tartani KRESZ oktatást iskolában, de alapvetően ez egy szülői feladat kellene hogy legyen, és egy csapásra megoldódik a képzés része. Az egyén felelőssége már más kérdés, egyelőre semmi jel nem látható, hogy pozitív irányba mozdulna bármi is itthon, noha van Bécsi Egyezmény is, amit aláfirkantottunk mi is, és abban többek között említik a védtelen közlekedők védelmét is.

        A rendőrség nemrégiben gyakorlatilag közzétette, hogy nekik mennyire fontos a közlekedésbiztonság, persze nem jószántukból, és minden bizonnyal nem is számítottak arra, hogy ha kérdésekre nem válaszolnak, akkor azzal foglalkozni fognak az illetékesek. Érdemes elolvasni:

        https://www.facebook.com/minimalmassbp/posts/899888350029672

    • Kisgyerek bandika! Neked nem jogosítványod van,hanem nagy pofád,az ilyen általában egy KAMA3 lökhárítóval a csigolyái közt végzi…

       

  3. Gyermekkorom óta kerékpározom és 15 éve van jogsim. Én a közlekedésben amennyire lehet szabálykövető vagyok, de nekem is volt már egy-egy elnézett helyzetem. Nekem a kerékpár egy megmagyarázhatatlan szabadságot ad, ennek ellenére betartom a közlekedési szabályokat, pl. azért hogy ezt a szabadságot sokáig tudjam élvezni. Hallottam már a kerékpáros jogosítványról is, szerintem ez holtvágány a KRESZ vizsgával együtt  – a tényleges megoldás az lehet, ha a kezdetektől elkezdik a kedves szülők gyermekeiket tanítani a közlekedésre és a másik ember iránti tiszteletre, ezzel párhuzamosan legalább a középiskoláig végig kísérné őket a közlekedési ismeretek elsajátítása akár ismétlő oktatások keretein belül is.

    • Én is azt szoktam hangoztatni, hogy lehet iskolában KRESZ-t oktatni, de alapvetően ez a szülő feladata és érdeke kellene hogy legyen. Persze a mai világban a gyerekvállalás nem feltétlenül párosul felelősségtudattal. Ugyanez igaz a közlekedésre is, pedig külföldön nem egy helyen az “erősebb kutya a felelős” elvet vallják. Itthon ugye nem ez a divat, pedig van nekünk Bécsi Egyezményünk is…

  4. Leírnám a véleményemet, erre “ehhez hasonló véleményt érzékelt a rendszer” hát akkor nem írom le a véleményemet…

  5. Autóval, motorral végig szabályosan haladva el tudok jutni a lakóhelyemtől a munkahelyemig. Kerékpárral 2 helyen szabálytalankodok. Mindkettő kerékpárral behajtani tilos, mindkettő 30-as utcában. Kerülőút nincs (jó persze mindig van, 100 méter helyett 2 km, ésszerű kerülő nincs), leszállni nem fogok azért, hogy a szűk járdán, vagy az úttest szélén kétszeres helyet foglalva toljam a bringát.

    Ezeket a helyzeteket nem lehet KRESZ oktatással kezelni, mert alapvetően szabálybetartóként is szabálytalankodok. A megoldás elsődlegesen a helyes forgalomszervezésben van. Ha majd a jogosítvánnyal rendelkező bringások tényleg el tudnak jutni végig szabályosan haladva az úti céljukhoz,és még mindig van egy nagy arányú szabálytalankodó, akkor van értelme elgondolkodni a kerékpáros KRESZ vizsgán.

    • És mennyi ilyen van. És nem is csak olyan, ahol kényelmetlenül meg lehetne oldani, hanem olyan is, amit még úgy sem.

      Ráadásul azt sem veszik figyelembe, hogy a 18 éves isti és a 87 éves Jancsi bácsi ha beülnek ugyanabba az autóba, ugyanúgy tudnak haladni. Viszont ha felülnek ugyanarra a bringára.

      A KRESZ vizsgának abból a szemszögből semmi értelme, hogy látható, hogy mi zajlik az utakon, pedig igen sok embernek van jogsija, ami – jobb esetben manuális erőből –  sikeres KRESZ vizsgához kötött.

  6. Talán az lenne a legjobb, ha már általános iskolából sem lehetne úgy kijönni, hogy nem tudja valaki a kreszt. Persze, et nem a gépjárművek vezetéséhez szükséges szinten gondolom, de sok gyalogos is ön- és közveszélyes. Vagy a gyaloglást is kössük jogosítványhoz? Több az út, több a jármű, több a veszély, mint száz évvel ezelőtt, igazodni kellene. Igaz, a jelzések hiánya is rengeteg veszélyforrást jelent. Szegeden legalább is ezt tapasztalom.

  7. Szerintem fontos, hogy kerékpárosként tudjunk az autóvezetők fejével is gondolkodni. Kiemelt téma a láthatóság, járdásról hirtelen előbukkanás 30-cal, ami ugye nem gyalogos-tempó, ilyenek. De néhány autósnak se ártana min. 100 km-t letekernie budapesti forgalomban, és akkor máshogy viszonyulna a bringásokhoz. Szerintem.

    Az “erősebb kutya a felelős”  elvvel messzemenően egyetértek, és örülök, hogy egyre kerékpáros-barátabb útvonalak, kereszteződések jönnek létre. Persze bőven van hova fejlődni.

  8. Nincs jogosítványom, mégis ismerek minden szabályt kerékpárosként amit be kell tartani. Gyakran utazok autóval is, és engem például felháborít  aki rendszeresen kerékpározik, hogy a kerékpárosok több mint fele ahogy számolgattam pofátlanul közlekedik, itt az 1 irányú utcába behajtás szembe ahol nincs feloldó tábla kerékpárosokra, piroson átgurulás, zebráról keresztbe kasul ki az útra, világítás nélküli közlekedés sötétedén után, és hasonló helyzetek, amik rendszeresen előfordulnak.

    • Gépjárművezetőknél milyen arány jön ki? Beszámolsz minden szabálytalan parkolást, 50 helyett 55-öt, index elmaradást (nem mintha ez speciel nem lenne éppúgy jellemző a más járművekkel közlekedőkre is), narancssárgát, mobilt, biztonsági öv hiányt, műszaki hibás autót, és a többi?

      Csak mert úgy lenne igazságos…

  9. Van jogosítványom autóra, motorra. Rendelkezem gépkocsival, motorral, robogóval és van két kerékpárom. Hogy melyiket használom az teljesen az időjárás, az utazásra szánt idő, a rakomány mérete és egy kicsit a hangulatom függvénye. Az biztos, hogy a városi bringa és a robogó csak azért van, hogy ne kelljen betartanom a szabályokat, mivel sok esetben nem is lehet (aki vezet az tudja). Ezek közül is a bringa az ami köztudottan sörrel megy, míg egy motoros (ha élni akar) egy kortyot sem ihat. Ha be kellene tartanom a szabályokat ezeken az eszközökön is, akkor végleg feladnám őket, ugyanis pont ez a lényegük.

  10. Sajnálom, hogy a jogosítvány megszerzése kimaradt az életemből – így alakult. Viszont biciklizni gyerekkorom óta szeretek, és most, hogy aránylag “kieső” helyen lakom Palotán, így bevásárláskor-ügyintézéskor, a közelben lakó (egyik) gyerekem-vőm, unokáim meglátogatásakor kerekekre pattanok :-) A KRESZ-t igyekeztem tanulmányozni a neten, az fő irányokat-táblákat ismerem; de ahol lehet – és nincs bringaút -, a járdán tekerek. És ha tehetem, MINDIG lehúzódok jobbra, mert tudom, az autó “erősebb”; inkább elengedem.

     

  11. van jogsim de kb.sosem használtam mint autós.. forgalmi helyzetek átlátásában nekem sokat segít, de tapasztalatom szerint, szabályok-törekvések ide-oda, mindig az erősebb kutya.. 1 tonna acél hangosabban beszél, akárhogy csűrik a jogszabályt..fizika… Amúgy egy kocsi könnyebben gyorsul 40re mint én, főleg hajnalban mikor munkába járok, és még nincs dugó, és mindenkinek az a lényeg hogy célhoz érjen.. a néhány év alatt viszont csak 2szer ültem fel ittasan, azt is éjjel.. kerülöm, felelőtlenségnek tartom, hiába nincs szankció, 35-nél főúton már akármi lehet..

    • Sokan dolgozunk azért, hogy “az erősebb kutya” elmélet a múlttal legyen egyenlő, már csak azért is, mert rengetegen félreértelmezik, és amikor kiderül, hogy csak a járművük erősebb, akkor nagyon be tudnak tojni.

      Jobb helyeken a nagyobb jármű nagyobb felelősséget is jelent. Ezt kell elérni itthon is, ehhez viszont az kell, hogy az emberek fejéből kitörlődjön a téves elmélet.

      Én azóta sem bringáztam ittasan, amióta legálissá tették, hogy lehet alkoholt fogyasztani bringázás előtt, ha kontroll van utána. Egyéni döntés.

  12. A felmérés eredménye félrevezető, mivel nagy eséllyel a 14 év alatti kitöltők száma minimális, illetve a 14-18 év közötti “gyerekek” sem valószínű, hogy ilyen felmérések kitöltésében tömegével vennének részt. 
    Mindez azt jelenti, hogy éppen a vezetői engedéllyel nem rendelkezőkhöz nem jut el az a kérdés, ami leginkább őket érintené.

    Annak érdekében, hogy a kitöltés eredményként jelentkező adatok reálisabbak legyenek javaslom, hogy a kitöltőnek az életkorát is meg kelljen jelölni, legalább az alábbiak szerint.
    14 év alatt
    14-20 év
    30-60 év
    60 év felett

    • Nem teljesen értem, hogy mi a félrevezető az eredményben. Nincs odaírva, hogy fiatalok nem válaszolhatnak. Sőt, évek óta van ilyen opció is:

      “Még nem lehet jogosítványom. (Pl. fiatal életkor miatt)”

      Ahhoz jut el a felmérés, akihez eljuttatják az emberek. Közösségben az erő, hajrá!

      A te felsorolásdoból amúgy kimaradnának a 20-30 év közöttiek.

      Mi indokolja a 30-60 között a 30 éves intervallumot?

      Ha a gépjárművezetésnél nem szempont az életkor (a minimumot leszámítva), akkor a kerékpárnál miért bontsuk 800 felé? És miért ne bontsuk szét akkor már még nőkre és férfiakra? Meg mondjuk a munkavégzésük alapjén is lehetne csoportokat gyártani. Meg beosztások szerint. Most pl. nem tudni, hogy hány irodai felsővezetőnek van jogsija, és hány nehéz fizikai munkát végzőnek. Ez szörnyű!

    • Egyébként vajon a 60 feletti potenciális válaszadók hány százaléka figyeli ezt az oldalt, és a Facebook-ot?

      Tanult kollégám pedig ezt tette hozzá: nem reprezentatív felmérés.

Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)