Kerékpáros infrastruktúrák: “Nektek épültek, használjátok!” – 1. rész

“Én adómból…”, “nektek épült…”, és így tovább. Szerintem mindenki olvasott már ilyen és ehhez hasonló mondatokat a kerékpározással és az ahhoz köthető infrastruktúrákkal kapcsolatban.

Közlekedésbiztonsági szempontokat azonban nem nagyon vesznek figyelembe az emberek, és sajnos a jogalkotók sem. Így lehetséges az is, hogy ezen infrastruktúrák használata alapértelmezett helyzetben kötelező. Vannak kivételek, de ezekről emlékezzünk meg most annyiban, hogy sajnálatos, hogy nem ez az alapértelmezés.

A kerékpársávokkal 1-2 extrém esetben – pl. ahol kétirányúak, ebből kifolyólag csak az úttest egyik oldalán vezetettek – nincs gond. Koncentráljunk a szeparált, tehát a gépjárműforgalomtól elválasztott infrákra…
Marketing szempontjából ezeken lovagolnak a városok, falvak, de sajnos nagyságrendekkel több pénzért balesetveszélyesebb megoldásokat hoznak össze, mintha kerékpársávot alakítottak volna ki, ráadásul nem egy esetben a zöld területek kárára lehet csak kiépíteni ezeket az infrákat.

Ha mindez nem volna elég elgondolkodtató, akkor legalább a kereszteződésekben illetve átvezetésekben (amikből jellemzően nincs hiány) a sávhoz képest 12-szeres baleseti szorzót figyelembe vehetnék a tervezők:

szeparalas-vs-egyuttmukodes
Forrás: Magyar Kerékpárosklub @ Facebook

kerekparos-infrastrukturak-baleseti-szorzo
Forrás: Wikipedia

kerekparos-infrastrukturak-baleseti-szorzo
Forrás: Wikipedia

(Jegyezzük meg, hogy nem mindenhol alakítható ki sáv, így van, ahol érdemes elkülöníteni a közlekedő feleket, de ezek jellemzően lakott területen kívüli szakaszok, ahol viszont sokkal kevésbé jellemző ez a megoldás, már csak azért is, mert 2 városnak vagy falunak sok esetben össze kell dolgoznia. Valójában tehát ahol eleve kisebb a baleseti kockázat, ott megnövelik, ahol pedig csökkenteni lehetne – és kéne is -, ott nem foglalkoznak kellőképpen a biztonsággal.)

Azt gondolhatnánk, hogy a fentieket már nem nagyon lehet tetézni, ha felelőtlen döntésekről van szó, de sajnos el kell keserítenem az Olvasót…

Az egyik extrém eset, amikor közműfelújítási program miatt épül kerékpáros infra, a másik pedig a járdafelújítás. Ez utóbbit nem nagyon hangoztatják – mondjuk az előbbit sem, inkább csak elszólás lehetett -, de a szélességekből kitűnik.

Sajnos, mint említettem, a közlekedésbiztonság huszadrangú tényező, így az is előfordulhat, hogy nem is építenek semmit, csak 1-1 tábla kihelyezésével gyűlnek a kilométerek.

Mit is jelent ez valójában? Pusztán azt, hogy ahol a járdán tilos és balesetveszélyes volt kerékpározni, ott egy tábla kihelyezésével és/vagy egy sárga csík felfestése után már biztonságos, sőt mi több, kötelező!

Biztonságos, kötelező...
via Szegedbicaj

Ezen kialakításoknak egyébként minden bizonnyal a baleseti statisztikákban is nyoma van, hiszen amíg egy kerékpáros infrastruktúrán párszáz méteren akár 2-6 alkalommal is elsőbbséget kell adni (akár jelentéktelen mellékutcáknak is, plusz ugye oldalváltások, úthibák, stb), addig pár méterrel odébb – a széles sávokon – védett útvonalon lehet közlekedni.

Fontos tudni, hogy ezeknek az infráknak szigorú műszaki előírásoknak kellene megfelelniük. Kezdve onnan, hogy hogy indul egy infra (pl. az úttest jobb oldaláról valahogy biztosítani kellene az átjutást, ha bal oldalon vezetik a kétirányú infrát) a szélességeken át (lásd 1.5 méteres, két irányú megoldások), egészen addig, míg véget nem ér a kialakítás, és valahogy biztosítani kellene a továbbhaladást.

Zebrás átvezetés – Előszeretettel büntetnek az “új divathullám” keretében.

A kialakítással senki sem törődik, a tervezőt sosem vonják felelősségre.

Sajnálatos módon ezeknek a szabványoknak a kialakítások nagy része nem felel meg. Sok esetben már az átadás pillanatától szabálytalan, vagy idő közben lesz az (karbantartás nélküli útszakaszok, bokrok, lekopó átvezetések, stb), a használatuk viszont kötelező.

Sajnos országos probléma a kerékpáros közlekedés a járdákon. Abszolút nem támogatandó, de gondolkozzunk el: adott egy 1.5-2.5 méter széles “járda”, két irányú forgalomnak, plusz gyalogosok. Kötelező a használat. Egy másik ponton 3-6-25 méter széles járdák, gyalogutak, és tilos rajtuk kerékpározni, meg akkor is, ha kisebb gyalogos forgalmat bonyolítanak, mint összecsíkozott “társaik”.

Tovább a 2. részre, a képgalériához…

Kategória: Infrastruktúra, Közlekedés, KRESZ 1 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 5 évevel  
Címkék : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,  

Egy hozzászólás a(z) “Kerékpáros infrastruktúrák: “Nektek épültek, használjátok!” – 1. rész” bejegyzéshez

  1. minimalmass szerint:

    Hódmezővásárhelyen ismét büntetnek/büntettek a rendőrök:

    http://www.delmagyar.hu/hodmezovasarhely_hirek/kerekparosokat_ellenoriztek_hodmezovasarhelyen/2318735/

    Várjuk azok jelentkezését, akik kaptak csekket. Légyszíves írjátok meg, milyen KRESZ paragrafusra hivatkozva kaptátok a büntetést!

    A Totalcar szakértői válasza a zebrán áttekerésre:

    http://i.imgur.com/VrDtLMZ.jpg

    A cikk eredetileg itt volt, de már nincs:

    http://totalcar.hu/tanacsok/karszakerto/2013/01/23/bicikli_a_zebran/

    Vajon miért?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»
Hozzászólások