Szerencsére az utóbbi pár napban több hír is napvilágot látott, hogy buszsávokat nyitnak meg a kerékpárral közlekedők számára. A miskolci bejelentés uán pár nappal érkezett a BKK közleménye, így a budapestiek is örülhetnek!
Mivel eddig nem nagyon volt jellemző ez a megoldás a hazai közlekedésben, természetes, hogy sokan fenntartásokkal kezelik a megoldást. “Alapszabály”, hogy mindentől, ami új (vagy “új”), félünk. Az már más kérdés, hogy megint tömegek vizionálnak kerékpáros hullákat, épp úgy, mint az egyirányú utcák megnyitása idején. Ahogyan az elmúlt picit több mint 1.5 évben sem hullottak hegyekben az emberek (még a több hónapon át tartó hiányos tájékoztatás ellenére sem), úgy most sem fognak :)
Ráadásképp jelen esetben a BKK elég korrekt összefoglalót írt arról, hogy hogyan közlekedjenek a buszsofőrök és a kerékpárosok. (Megtalálható a közlemény alatt…)
A másik érdekesség, ami az ilyen változtatások alkalmával megfigyelhető, az a “védelem” egy olyan ügyben, ami eddig a háttérbe szorult. Ha sebességkorlátozás esetleges bevezetése kerül szóba vagy átadnak egy buszsávot, hirtelen tömegek kezdenek el aggódni a légszennyezettség miatt. Ha kerékpárral be lehet hajtani a buszsávba, akkor tömegek kezdenek el aggódni a buszok feltartása miatt, hogy borul a menetrend, be fog szorulni a busz, stb. Mindeközben az alábbi jelenet naponta többször lejátszódik (a hozzászólásokat olvasgat, nem is csoda):
Az állandó sírás helyett jobb volna, ha inkább gondolkodnának az emberek, ugyanis egy ilyen döntés egy összetett folyamat egyik lépése.
Nézzük, hogyan lehet elősegíteni a buszok közlekedését, nem csak buszsávokban:
Megjegyzés: többen jelezték, hogy az utolsó jelenet már picit “erős”. Nyílván az ember saját maga tudja, hogy milyen sebességgel halad, hogyan gyorsul, stb. Az utolsó tipp főleg a kezdő(bb) vagy lassú/lassabb közlekedőknek szól. Egyébiránt az adott esetben 3 méterrel álltam volna előrébb a piros lámpánál. A busz is csak azért állt a megállóban tovább, mert jó fej volt a sofőr is, és nem csorgott előre 1-2 métert, hogy aztán zárt ajtókkal várja a zöldet, hanem várta, hátha jön még utas. Namármost a folytatásban 2 sáv van, és számomra egyértelmű volt, hogy további gépjárművek fognak érkezni a következő hullámmal. Ha előre mentem volna, a busz nem tudott volna egy könnyen megelőzni. Könnyedén haladok 30-40-el a városi bringával, de nem biztos, hogy a terepgéppel egy túra előtt is száguldozni kívánok. A körülmények ugye :)
Gyakori kérdések: “Miért engedjem el?” “Miért szagoljam a büdös buszt, amikor mehetnék előtte is?” És így tovább…
Egyedül a taxisok azok, akiknek hátrányt jelenthetne a kerékpárosok beengedése, hiszen nekik semmilyen előnyük nem származik ebből, de ha egy olyan széles sávról beszélünk, ahol busz+kerékpár elfér, ott egy taxinak is el kell férnie.
(A motor+kerékpár kombó gyakorlatilag bárhol elfér :)
Érdemes elolvasni a Kerékpáros Miskolc Egyesület közleményét is…
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Zebra: Át szeretnél kelni? Integess zászlóval! Nóóóóóóóóóórmális?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Jogosítvány birtokában kerékpározol?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?
Kell-e a zebrán tolni a kerékpárt? Mit mondanak a szakértők?