Kerékpárosok, balesetek és az a bizonyos torz ORFK / KSH statisztika…

A minap volt szerencsém belefutni ebbe a Worst of… gyanús hozzászólásba:

“Statisztikák szerint amúgy is a bicajosokkal van mindig a legtöbb baj”

Bizony, bizony. Már megint az a fránya közúti baleseti statisztika, amivel az ORFK és a KSH dobálózik. Hogy mi a gond? Pusztán csak annyi, hogy ezek csak a személyi sérüléses baleseteket veszik alapul.

Egy autó-autó viszonylatú baleset sokkal nagyobb valószínűséggel lesz maximum anyagi kárral járó, de inkább biztosítós eset, mint egy autó-kerékpár koccanás. Ez a tény már önmagában torzítja az ORFK / KSH statisztikai adatokat. Ennek ellenére még nem ér véget a történet, ugyanis a kerékpárral közlekedőknél 50-52% körül alakul az okozói részarány (2013-ban 50% alatt volt, de a KSH nem adta ki a végleges számokat; frissítés: kiadták, a végleges számok szerint nem kúszott be 50% alá az arány, de javult), míg személyautók esetében ez az arány inkább a 60%-ot közelíti.

Ha egy autó-autó közötti balesetet lerendeznek a biztosítóval, akkor – baleseti statisztikai szemmel nézve – szinte sehol nincs nyoma. Ha esetleg rendőrt hívnak, aki megállapítja, hogy anyagi kárral járó baleset történt, akkor az ORFK tud róla, csak nem számol vele akkor, amikor a szabálytalanságokról és a baleseti részarányokról adja ki a soron következő sajtóközleményét

A személyi sérüléssel járó balesetek (a cikk írásakor éves szinten 15-16000 ilyennel lehet számolni) között kb. 13% mostanság kerékpárral közlekedők okozói részaránya. Az ORFK-OBB csapata egy időben rendszeresen hivatkozott a kerékpárosok “forgalomban betöltött szerepére“, de aztán kibukott a lóláb, hogy erről amúgy fogalmuk sincs, úgyhogy ebben a témakörben egy kicsit már visszavettek.

Szerencsére az utakon nem csak személyi sérüléses balesetek történnek, hanem túlnyomó részt az anyagi kárral végződő balesetek a jellemzőek. Hogy hogynem, az ORFK és a KSH pont ezekkel az adatokkal nem számol.

Egy időben a rendőrség kitolta a hétvégi adatokat, ahol lehetett látni az anyagi káros esetek darabszámát is. Még 2011 környékén figyeltem ezeket, az eredmények egy része az alábbi képen látható:

rendorseg-rss-balesetek-anyagi-kar

Összesítés:

rendorseg-rss-balesetek-anyagi-kar-sum

Összesen tehát 12060 balesetről mentettem számokat, ezek közül 7645 volt anyagi kárral járó. Ez 63.3%. Csak azoké, ahol rendőri intézkedés történt. A KSH statisztikájába – ahol ugye kijön a 13%-os kerékpáros okozói arány – ez már nem kerül be, pedig már ez is jelentősen befolyásolná az arányokat. Sajnos az anyagi káros esetek közül nem derül ki, hogy milyen az okozói járművek eloszlása, és bár biztosan van ezek között is bringával okozott esetek, esélyesen a túlnyomó részét gépjárművekkel hozták össze.

Ha ezt az arányt kivetítjük az évi 15-16000 balesetre, akkor máris 23-25000 balesetről beszélhetünk összességében.

Erre jön még rá az, ahol sikerül megegyezni a feleknek, és nem kell rendőrt hívni, mert amúgy nincs sérülés sem. Azokból meg aztán megszámlálhatatlanul sok van. Dugó, elbambulás, hátulról koccanás. Ismerjük. Pontosan nem tudni, hogy hány ilyen eset történik, de egy kis utánjárással legalább egy közelítő becslést lehet kapni.

2013-as számok: “Gépjármű-károkból – a kgfb és casco biztosításokat együttesen vizsgálva – összesen közel 45 ezer történt a Generalinál, melyek értéke meghaladta a 12,5 milliárd forintot. A legtöbb gondot az ütközéses, koccanásos balesetek okozták, de számos műszaki hibáról és rongálásról is érkezett bejelentés” – Forrás: generali.hu

Egy kis spekuláció, ha már nincsenek pontos számok: tegyük fel, hogy “a legtöbb” az csak 51%-ot jelent. Számoljunk barátian, legyen 20000 baleset. Hogy méginkább kedvezzünk a számoknak, és még véletlenül se legyünk elfogultsággal vádolhatóak, megint csak tegyük fel, hogy ezeknek csak az 50 százaléka olyan, ami koccanásos, és meg tudtak egyezni. Legyen 10000 baleset.

33-35000 balesetnél járunk, ami már kétszer annyi, mint amennyi az ORFK és a KSH statisztikájában szerepel, és akkor még csak a Generali adataival számoltunk, meglehetősen barátian. Hány biztosító van még itthon?

Valójában abszolút elképzelhető, hogy 100000 (százezer) vagy mégtöbb baleset történik évente, és az ORFK és a KSH ezeknek az eseteknek csak a töredéke alapján számol, amit ráadásul az emberek hajlamosak kivetíteni az összes balesetre, holott mint látható, egyáltalán nem erről van szó.

Márpedig ha egy évben kb. 7-9x annyi baleset történik, mint amennyiről az átlagember tud, akkor bizony jó lenne, ha adott átlagember nem magyarázna annyit a kerékpárosoknak kötelezővé teendő jogosítványról, rendszámról, és így tovább, hiszen amúgy az ORFK / KSH statisztikáiból kimaradt balesetek is visszavezethetőek valamelyik fél szabálytalanságára. Mindjárt egyértelműbb lenne, hogy nem egy darab papír miatt fog az ember KRESZ szerint közlekedni. Amiatt is esélyesen kevesebb lenne a feszkó, hogy egyértelmű lenne, hogy a “nemtudjukmennyiendetutirakevesenvannak” bringások nem a balesetek kb. 13%-át okozzák, csak egy töredékét. Persze a pozitív hangvétel akkor sem kerül előtérbe az ORFK-OBB csapatánál, amikor javulást mutatnak a számok, amennyiben azok a kerékpárral közlekedőkhöz köthetőek. Jó lenne tudni, hogy miért…

Frissítés

Nem csak a személyi sérüléses balesetek száma nő folyamatosan, hanem a kárgyakoriság is:

“A kötelező drágulása egyelőre nem áll meg. Az év eleje óta 20-30 százalékkal emelkedtek a díjak, az indoklás szerint a növekvő kárgyakoriság miatt.”

via vg.hu

Kategória: Érdekesség, Közlekedés, Statisztika 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 2 éve  
Címkék : , , , , , , , , , , , ,  
Nincsenek hozzászólások
Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»