Néhány pontban módosult a KRESZ: sajnálatos módon bekövetkezett az, amitől jómagam tartottam, vagyis hogy előrébb való volt az “ittas” kerékpározás támogatása, mint a biztonságos kerékpározás…
Ennek megfelelően a 2012. augusztus 24-étől hatályos KRESZ szerint nem főútvonalon közlekedhetünk némi alkoholizálás után, de csak akkor, ha kerékpár biztonságos vezetésére képes állapotban van. Mivel a mai napig előfordulnak olyan hozzászólások a neten, hogy főútvonalon tilos kerékpározni, és hasonlók, nem árt tisztázni, hogy lakott területen belül is számtalan helyen van főútvonal.
Habár a KRESZ nem számszerűsíti az ittasság mértékét, tisztelettel megkérünk mindenkit, hogy gyakoroljon önuralmat. Ha megszaporodnak a balesetek, akkor a további, valóban értelmes enyhítések kerülhetnek veszélybe, ugyanis az lehet az indok, hogy “tessék, engedtünk, de nem kellett volna”. (Lásd frissítés!)
A módosítás így hangzik:
4. § (1) Járművet az vezethet, aki
a) a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel rendelkezik, és a jármű vezetésétől eltiltva nincs;
b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá
c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
(2) A jármű vezetését az üzemben tartó nem engedheti meg, illetőleg a vezető nem engedheti át olyan személynek, aki az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek nem felel meg.
(3) Az (1) bekezdésben említett engedélyt a vezetőnek vezetés közben magánál kell tartania.
(4) Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt feltétel fennállása esetén – a főútvonalon kerékpározás esetét kivéve – a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott korlátozást.
Ennél sokkal értelmesebb és fontosabb változtatás érte az 54. paragrafust, amelynek 6. pontja most így hangzik:
54. § (6) A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson
a) előre fehér-, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el, és
b) lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot)
visel.
Szabályossá vált tehát a villogó első és/vagy hátsó lámpa, a fejlámpa, illetve egyértelműbb a megfogalmazás: lakott területen kívül nappal nem kell láthatósági mellényt viselni.
Egyelőre ez a pont még erőteljesen ütközik a KÖHÉM rendelet 116. paragrafusával, de feltételezhetően (remélhetőleg) azt is frissíteni fogják. Egyelőre a 2013. januárjában hatályba lépő verzió sem tartalmazza a szükséges újításokat, de ennek bizonyosan nem az az oka, hogy a törvényalkotók sem ismerik a törvényeket :)
Azt nem tudom, hogy a hátizsákra vagy nyeregtáskára szerelt lámpákhoz most mit szólnak hivatalosan, de feltételezhetően abba se nagyon fognak belekötni, bár eddig sem tették.
Reméljük, hogy a jövőben inkább olyan enyhítő intézkedeseket hoznak majd, mint például a kötelező kerékpáros infrastruktúra használat eltörlése, melynek köszönhetően:
Természetesen számtalan hasznos ötletünk van még, melyeket már annak idején továbbítottunk a KRESZ módosítással foglalkozó bizottságnak és a Magyar Kerékpárosklubnak.
2013. júliusában szigorítás volt, és változtak a büntetési tételek:
11/D. melléklet, 4. sorszám:
Nem gépi meghajtású járművet vezető vagy hajtó szervezetében 0,50 gramm/liter véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációnál magasabb értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van, amennyiben az nem minősül bűncselekménynek és a járművel
Forrás: 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet
Csak frisstenék, mert a google ezt dobja ki elsőnek kb és azóta sajnos már változtattak rajta:
3. melléklet a 138/2013. (V. 10.) Korm. rendelethez
„11/D. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
nem gépi meghajtású járművet vezető vagy hajtó szervezetében 0,50 gramm/liter véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációnál magasabb értéket eredményező szeszes ital fogyasztásából származó alkohol van, amennyiben az nem minősül bűncselekménynek és a járművel
a) nem főútvonalon közlekednek, :30 000
b) főútvonalon közlekednek : 60 000
http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK13074.pdf
Tudjatok róla, ne járjatok úgy mint Én…
Köszi az infot, frissítjük!
Nem vagyok jogász, de szerintem:
A melléklet (3. melléklet a 138/2013. (V. 10.) Korm. rendelethez) 3. pontja a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 4. § (1) bekezdés c) pontjára hivatkozik, ami viszont a (4) bekezdés szerint kerékpárra nem vonatkozik abban az esetben, ha:
nem főútvonalon tekersz és
képes vagy a bringát biztonságosan vezetni.
Tehát főúton valószínűleg él a 60ezres bírság, de melléken nem érvényes a 30ezres, ha még meg tudsz ülni a bringán.
Ez így van, ahogy írod. Bekeroka arra célzott, hogy korábban ugyanis olcsóbban mérték az ittas kerékpározást, és ha jól rémlik, akkor csak véralkohol-szintet vizsgáltak.
Kérdésem a következő: főútvonalon kerékpárral szeretnék keresztül menni.Hogyan tehetem meg szabályosan? Le kell szállni, és áttolni, vagy át is lehet hajtani? Honnan lehet tudni hogy főútvonalat keresztezem amikor elsőbbség adás kötelező tábla van a kereszteződés előtt? A választ előre is köszönöm.
Ha keresztben érkezel, akkor lehet tekerni, csak értelemszerűen elsőbbséget kel adni a főútvonalnak. Mivel a macisajtot látod, ezért feltételezem, hogy ez a verzió érdekel, de azért itt a másik lehetőségre is a válasz: ha a főúton érkezel, és balra szeretnél kanyarodni, akkor lakott területen kívül le kell szállni és áttolni. Lakott területen belül tekerve is lehet kanyarodni.