Rendőrségi álláspont: tilos a kerékpáros átvezetésekben kerékpáron ülve áttekerni…

Természetesen ők nem ezt állították, csak arra nem sikerült rájönniük, hogy amit állítanak, az ezt jelenti. Igen, már megint az elunhatatlan és örök téma, a zebra

A Kerékpáros Miskolc Egyesület kérdéseket szegezett az ORFK irányába, amire – többek között – ez a reakció érkezett:

25. § (2) Járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.

Ebből következően járművel az úttest két széle közötti keresztirányú közlekedés – például kijelölt gyalogos-átkelőhelyen is – tilos.

Akkor ezt most értelmezzük!

Először is nézzük meg az alábbi kereszteződést:

kerekparos-atvezetesben-tilos-kerekparozni

A kis kép forrása a hir6.hu.

Frissítés

Volt olyan, akinek nem tetszett a fenti helyszín, merthogy út, úttest, stb. Itt egy másik (szintén Tízpercbringa produkció), amihez viszont lentebb majd nem tartozik a “trollkodás”, mivel a gyalogosforgalom tiltva van:

kerekparos-atvezetesben-tilos-kerekparozni

Ez szintén széltől szélig, és a “trollkodás” is abszolút megállja a helyét:

Mi az, ami elsőként szembetűnik?

Bizony, jól látja az olvasó. Ez a kereszteződés a KRESZ 18. paragrafusa szerinti útburkolati jellel van felfestve. A sok lehetőség közül is ez a p/1., vagyis az utat keresztező kerékpárút (158/g. ábra).

Mi az, ami másodikként feltűnik?

Úgy, úgy. Ez az – ahogyan a köznyelv hívja – átvezetés az úttest egyik szélétől a másikig tart, ráadásul pont keresztben szeli át. Az ORFK szerint tehát ezekben a kerékpáros átvezetésekben hivatalosan tilos kerékpáron ülve átbringázni.

(Külön érdekesség, hogy itt az átvezetés előtt még “vége” táblák sincsenek. nem mintha amúgy annak lenne jelentősége, ha valamire el kell verni a sok pénzt.)

Tízpercbringa trollkodik…

Ez már nem olyan látványos, és tényleg csak egy kis trollkodás azoknak, akik szerint a zebra hivatalos neve azért gyalogosátkelőhely, mert úgy benne van a nevében, hogy gyalogos, ezért ott tilos járművel közlekedni.

Nos, napi szinte sokezer ember sétál keresztül a csatolt képen látható helyszínen, nem beszélve azokról a kerékpárutakról, amik mellett nincs járda. Természetesen nyugodtan használhatják ilyen esetben gyalogosok is ezeket az infrákat, csak a keresztirányú forgalommal szemben nincs elsőbbségük. Nem ismerős ez a helyzet valahonnan?

Lekanyarodni ér?

Mi van akkor, ha valaki nem megy végig a zebrán?

A zebra hány százalékáig vagy hány méterig/sávig kell elmenni, hogy az már átkelésnek minősüljön? A KRESZ melyik pontja szabályozza a “zebráról lekanyarodást”?

Előzni ér?

További érdekesség még, hogy előzéskor nincs kötelező jobbratartás előírva. Ez azt jelenti, hogy ha valaki átteker egy zebrán, akkor ha előzzük, akkor már az ORFK szerint is szabályosak vagyunk.

(Érezhető, hogy ezzel nem zebrán száguldozásra akarunk senkit sem buzdítani, ugye? Remélhetőleg. Aki eddig nem érezte, mostmár tudja.)

Baromi uncsi már ez. Mi lehet a megoldás?

Az ORFK válaszában szerepel még ez is:

A gyalogos-átkelőhelyen kerékpárral áthajtó személy, illetve a gyalogosok sebessége között olyan jelentős különbség is lehet, amely a gyalogos-átkelőhelyet megközelítő járművezetőt megtévesztheti, mivel alapos indokkal nem számíthat a gyalogosoknál nagyobb sebességgel érkező egyéb közlekedőre.

Azt sajnos nem írják, hogy a gyalogosoknál mi az a sebesség, amire még alapos indokkal számítani lehet. Például egy kb. 6km/h-val érkező kerekesszékes már gyorsnak számít? Vagy egy mondjuk egy 25-30k/h-val is haladni képes elektromos roller gyalogos tempónak minősül? Mi a helyzet a futópályák közelében a 15-20km/h körüli tempóval futókkal? (Grátisz: Honnan tudja az ember, hogy futópálya közelében van-e? Sehonnan, és amúgyis egyre nagyobb népszerűségnek örvend a CityTrail jellegű futás is, szóval kb. mindenhol számítani kellene futókra. Is.)

És végezetül: mi a helyzet az 5-10km/h-val átcsorgó kerékpárosokkal, főleg akkor, ha álló helyzetből indulnak?

Költői kérdések:

  • Miért nem maximalizálják a zebrán áthaladók sebességét, mondjuk 5-10km/h körül?
  • Miért nem kötelezik a kerékpárral közlekedőket megállásra zebra előtt, cserébe pedig miért nem biztosítják az elsőbbséget számukra?
  • stb…

Egy rakat KRESZ módosítási javalaslatot kellett volna már végrehajtani, ha tényleg a közlekedésbiztonság lenne az elsődleges szempont, de pl. az előzéskor oldaltáv továbbra sincs számszerűsítve, így aztán napi szinten olvasható, hogy a 15 centi is szabályos, pedig nagyon nem. Körforgalomban illetve síneken előzés, és így tovább…

Bezzeg az ittas, de kontrollképes kerékpározás pillanatok alatt bekerült a rendszerbe. Vajon milyen közlekedésbiztonságot javító indoklással?

Természetesen továbbra is azokról a zebrákról van szó leginkább, ahova kerékpáros infrastruktúráról lehet eljutni, és ahol a rendőrök büntetnek. Ha valaki járdáról érkezik zebrára, akkor maga a járdázás lehet szabálytalan, de nyílvánvalóan az is körülményektől függ, hiszen a járdán parkoló gépjárműveket (illetve a sofőrjeiket) sem büntetik halomra, járdázás címszóval.

Rendőrség-alázás Kerekpáros Miskolc Egyesület módra!

Forrás: http://kerekparosmiskolc.net/wp-content/uploads/KME_ORFK_zebra_2_anonim.pdf

Kategória: Infrastruktúra, Közlekedésbiztonság, KRESZ 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 3 éve  
Címkék : , , , , , , , , , ,  
Nincsenek hozzászólások
Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»