Statisztika: a közúti balesetekben résztvevő és okozó járművek aránya, avagy még mindig veszélyesek a kerékpárosok…

Ha egy közúti balesetben jármű érintett, akkor bekerül a statisztikába. Nem mindegy azonban, hogy az adott járművel okozták a balesetet, vagy elszenvedője volt annak. Ha elkezdjük túrni az adatokat, érdekes számokba futunk…

A kerékpáros érintettségű balesetek (kerékpáros balesetek) száma 2008 óta folyamatosan emelkedik, bár csak nagyon enyhe mértékben. Ebben igazából nincs semmi meglepő, hiszen napjainkban egyre többen kerékpároznak, többek között pocsék infrastruktúrákon.

Megjegyzés: 2006 és 2009 között a kerékpáros létesítményeken ill. azok közvetlen közelében történt esetek 77 százaléka kerékpárút átvezetésben történt, 13 százalék a kerékpárutakon, és 5 százalék kerékpársávokon, bár ez utóbbiból akkor még jóval kevesebb volt, mint napjainkban. Forrás: kertam.hu.

A balesetek összesített darabszáma azonban önmagában csak egy részadat. Ha szétbontjuk okozókra és elszenvedőkre, akkor jól látható, hogy a kerékpáros balesetek közel felében a kerékpáros vétlen volt! Ez az arány 2009 óta folyamatosan javul. Előtte volt egy kis romlás, de az sem akkora mértékben, mint pl. a személyautóval okozott baleseteknél, ahol egyébként – mint lejjebb látható – 60% körül mozog – és szinte évről évre romlik – az okozói részarány, annak ellenére, hogy az érintett darabszám csökken.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy 2008 és 2011 között 1592 halálos balesetet okoztak személyautóval, míg 258-at kerékpárral… Több mint elgondolkodtató kellene hogy legyen, hogy mennyire is veszélyes üzem a kerékpár(ozás).

Nézzük, hogyan alakulnak az okozói százalékok:

Tipp: ha szeretnéd egymás alá tenni pl. a 2008-as és 2011-es adatokat, akkor klikk az "%évszám%-" linkekre:

2014–2013–2012–2011–2010–2009–2008–

A színkódok az előző év adataihoz képesti változások tekintetében: javult, romlott, változatlan.

ÉV

SZGK

Személygépkocsi

TGK

Tehergépkocsi

MK

Motorkerékpár

SMKP

Segédmotoros kerékpár

K

Kerékpár

2014

db:

odb:

o%:

 

16091

9672

60.11%

 

2794

1566

56.05%

 

1278

597

46.71%

 

1394

731

52.44%

 

3805

1872

49.2%

2013

db:

odb:

o%:

 

15496

9234

59.59%

 

2725

1476

54.17%

 

1349

658

48.78%

 

1451

764

52.65%

 

3822

2004

52.43%

2012

db:

odb:

o%:

 

14685

8752

59.6%

 

2605

1452

55.74%

 

1356

681

50.22%

 

1510

808

53.51%

 

3740

1970

52.67%

2011

db:

odb:

o%:

 

16015

9527

59.49%

 

2786

1517

54.45%

 

1379

668

48.44%

 

1539

829

53.87%

 

3537

1814

51.29%

2010

db:

odb:

o%:

 

16870

10051

59.58%

 

2930

1569

53.55%

 

1235

571

46.23%

 

1447

790

54.6%

 

3522

1832

52.02%

2009

db:

odb:

o%:

 

18935

11203

59.17%

 

2893

1541

53.27%

 

1472

742

50.41%

 

1662

921

55.42%

 

3490

1829

52.41%

2008

db:

odb:

o%:

 

20890

12112

57.98%

 

3270

1708

52.23%

 

1745

833

47.74%

 

1558

843

54.11%

 

3413

1752

51.33%

db: érintett darabszám

odb: okozott darabszám

o%: okozói százalék

Remélem nem ütöttem el egy számot sem. Ha valami nem stimmel, jelezzétek, és javítom...

Apró megyjegyzés a végére: a cím félreérthető lehet, de sajnos így fogalmaznak. A baleseteket nem a járművek, hanem sofőrjeik okozzák!

Kategória: Statisztika 2 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 5 éve  
Címkék : , , , , , , , , ,  
2 hozzászólás
  1. Szia, az érintettek számát honnan nézted ki? Én a ksh adatai között csak az okozók számát találtam meg.
    Köszi!

Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»