Statisztika: a közúti balesetekben résztvevő és okozó járművek aránya, avagy még mindig veszélyesek a kerékpárosok…

Ha egy közúti balesetben jármű érintett, akkor bekerül a statisztikába. Nem mindegy azonban, hogy az adott járművel okozták a balesetet, vagy elszenvedője volt annak. Ha elkezdjük túrni az adatokat, érdekes számokba futunk…

A kerékpáros érintettségű balesetek (kerékpáros balesetek) száma 2008 óta folyamatosan emelkedik, bár csak nagyon enyhe mértékben. Ebben igazából nincs semmi meglepő, hiszen napjainkban egyre többen kerékpároznak, többek között pocsék infrastruktúrákon.

hirdetés

Megjegyzés: 2006 és 2009 között a kerékpáros létesítményeken ill. azok közvetlen közelében történt esetek 77 százaléka kerékpárút átvezetésben történt, 13 százalék a kerékpárutakon, és 5 százalék kerékpársávokon, bár ez utóbbiból akkor még jóval kevesebb volt, mint napjainkban. Forrás: kertam.hu.

A balesetek összesített darabszáma azonban önmagában csak egy részadat. Ha szétbontjuk okozókra és elszenvedőkre, akkor jól látható, hogy a kerékpáros balesetek közel felében a kerékpáros vétlen volt! Ez az arány 2009 óta folyamatosan javul. Előtte volt egy kis romlás, de az sem akkora mértékben, mint pl. a személyautóval okozott baleseteknél, ahol egyébként – mint lejjebb látható – 60% körül mozog – és szinte évről évre romlik – az okozói részarány, annak ellenére, hogy az érintett darabszám csökken.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy 2008 és 2011 között 1592 halálos balesetet okoztak személyautóval, míg 258-at kerékpárral… Több mint elgondolkodtató kellene hogy legyen, hogy mennyire is veszélyes üzem a kerékpár(ozás).

Nézzük, hogyan alakulnak az okozói százalékok:

Tipp: ha szeretnéd egymás alá tenni pl. a 2008-as és 2011-es adatokat, akkor klikk az "%évszám%-" linkekre:

2015–2014–2013–2012–2011–2010–2009–2008–

A színkódok az előző év adataihoz képesti változások tekintetében: javult, romlott, változatlan.

ÉV

SZGK

Személygépkocsi

TGK

Tehergépkocsi

MK

Motorkerékpár

SMKP

Segédmotoros kerékpár

K

Kerékpár

2015

db:

odb:

o%:

 

17128

10203

59.57%

 

2981

1616

54.21%

 

1344

638

47.47%

 

1303

684

52.49%

 

3659

1810

49.47%

2014

db:

odb:

o%:

 

16091

9672

60.11%

 

2794

1566

56.05%

 

1278

597

46.71%

 

1394

731

52.44%

 

3805

1872

49.2%

2013

db:

odb:

o%:

 

15496

9234

59.59%

 

2725

1476

54.17%

 

1349

658

48.78%

 

1451

764

52.65%

 

3822

2004

52.43%

2012

db:

odb:

o%:

 

14685

8752

59.6%

 

2605

1452

55.74%

 

1356

681

50.22%

 

1510

808

53.51%

 

3740

1970

52.67%

2011

db:

odb:

o%:

 

16015

9527

59.49%

 

2786

1517

54.45%

 

1379

668

48.44%

 

1539

829

53.87%

 

3537

1814

51.29%

2010

db:

odb:

o%:

 

16870

10051

59.58%

 

2930

1569

53.55%

 

1235

571

46.23%

 

1447

790

54.6%

 

3522

1832

52.02%

2009

db:

odb:

o%:

 

18935

11203

59.17%

 

2893

1541

53.27%

 

1472

742

50.41%

 

1662

921

55.42%

 

3490

1829

52.41%

2008

db:

odb:

o%:

 

20890

12112

57.98%

 

3270

1708

52.23%

 

1745

833

47.74%

 

1558

843

54.11%

 

3413

1752

51.33%

db: érintett darabszám

odb: okozott darabszám

o%: okozói százalék

Remélem nem ütöttem el egy számot sem. Ha valami nem stimmel, jelezzétek, és javítom...

Apró megyjegyzés a végére: a cím félreérthető lehet, de sajnos így fogalmaznak. A baleseteket nem a járművek, hanem sofőrjeik okozzák!

Kategória: Statisztika 2 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 5 évevel  
Címkék : , , , , , , , , ,  

2 hozzászólás a(z) “Statisztika: a közúti balesetekben résztvevő és okozó járművek aránya, avagy még mindig veszélyesek a kerékpárosok…” bejegyzéshez

  1. Lotti szerint:

    Szia, az érintettek számát honnan nézted ki? Én a ksh adatai között csak az okozók számát találtam meg.
    Köszi!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»
Hozzászólások