Ha egy közúti balesetben jármű érintett, akkor bekerül a statisztikába. Nem mindegy azonban, hogy az adott járművel okozták a balesetet, vagy elszenvedője volt annak. Ha elkezdjük túrni az adatokat, érdekes számokba futunk…
A kerékpáros érintettségű balesetek (kerékpáros balesetek) száma 2008 óta folyamatosan emelkedik, bár csak nagyon enyhe mértékben. Ebben igazából nincs semmi meglepő, hiszen napjainkban egyre többen kerékpároznak, többek között pocsék infrastruktúrákon.
Megjegyzés: 2006 és 2009 között a kerékpáros létesítményeken ill. azok közvetlen közelében történt esetek 77 százaléka kerékpárút átvezetésben történt, 13 százalék a kerékpárutakon, és 5 százalék kerékpársávokon, bár ez utóbbiból akkor még jóval kevesebb volt, mint napjainkban. Forrás: kertam.hu.
A balesetek összesített darabszáma azonban önmagában csak egy részadat. Ha szétbontjuk okozókra és elszenvedőkre, akkor jól látható, hogy a kerékpáros balesetek közel felében a kerékpáros vétlen volt! Ez az arány 2009 óta folyamatosan javul. Előtte volt egy kis romlás, de az sem akkora mértékben, mint pl. a személyautóval okozott baleseteknél, ahol egyébként – mint lejjebb látható – 60% körül mozog – és szinte évről évre romlik – az okozói részarány, annak ellenére, hogy az érintett darabszám csökken.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy 2008 és 2011 között 1592 halálos balesetet okoztak személyautóval, míg 258-at kerékpárral… Több mint elgondolkodtató kellene hogy legyen, hogy mennyire is veszélyes üzem a kerékpár(ozás).
Nézzük, hogyan alakulnak az okozói százalékok:
Tipp: ha szeretnéd egymás alá tenni pl. a 2008-as és 2011-es adatokat, akkor klikk az "%évszám%-" linkekre:
2015–2014–2013–2012–2011–2010–2009–2008–
A színkódok az előző év adataihoz képesti változások tekintetében: javult, romlott, változatlan.
ÉV |
SZGK Személygépkocsi |
TGK Tehergépkocsi |
MK Motorkerékpár |
SMKP Segédmotoros kerékpár |
K Kerékpár |
db: odb: o%: |
17128 10203 59.57% |
2981 1616 54.21% |
1344 638 47.47% |
1303 684 52.49% |
3659 1810 49.47% |
db: odb: o%: |
16091 9672 60.11% |
2794 1566 56.05% |
1278 597 46.71% |
1394 731 52.44% |
3805 1872 49.2% |
db: odb: o%: |
15496 9234 59.59% |
2725 1476 54.17% |
1349 658 48.78% |
1451 764 52.65% |
3822 2004 52.43% |
db: odb: o%: |
14685 8752 59.6% |
2605 1452 55.74% |
1356 681 50.22% |
1510 808 53.51% |
3740 1970 52.67% |
db: odb: o%: |
16015 9527 59.49% |
2786 1517 54.45% |
1379 668 48.44% |
1539 829 53.87% |
3537 1814 51.29% |
db: odb: o%: |
16870 10051 59.58% |
2930 1569 53.55% |
1235 571 46.23% |
1447 790 54.6% |
3522 1832 52.02% |
db: odb: o%: |
18935 11203 59.17% |
2893 1541 53.27% |
1472 742 50.41% |
1662 921 55.42% |
3490 1829 52.41% |
db: odb: o%: |
20890 12112 57.98% |
3270 1708 52.23% |
1745 833 47.74% |
1558 843 54.11% |
3413 1752 51.33% |
db: érintett darabszám
odb: okozott darabszám
o%: okozói százalék
Apró megyjegyzés a végére: a cím félreérthető lehet, de sajnos így fogalmaznak. A baleseteket nem a járművek, hanem sofőrjeik okozzák!
Szia, az érintettek számát honnan nézted ki? Én a ksh adatai között csak az okozók számát találtam meg.
Köszi!
Szia!
A 2013-as PDF-ben pl. a 23-as lapszámnál (33. oldal, 2.3.5-ös fejezet) található. Ott láthatod a megnevezést is, ami minden évben ugyanaz, így könnyebb megtalálni a korábbi éveknél is, de nagyjából az oldalszám is mindig ez.
http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/baleset/baleset13.pdf