Statisztika: az ittas kerékpározás ön- és közveszélyes?!

Vegyes érzések kavarognak bennem az ittas kerékpározással kapcsolatban a KRESZ módosítás óta…

“Általános a pánik”, és bár természetes az aggály az emberekben, hiszen mégiscsak egyfajta ittas vezetésről beszélünk, én azért kétlem, hogy már megint kerékpáros hullákat kellene vizionálni. Persze ez, mint korábban is írtam a buszsávok megnyitásakor, egy “nélkülözhetetlen” dolog. Állandóan, minden egyes módosításkor vagy tervezetkor kihal az emberiség kerékpárral akár csak alkalmanként is közlekedő hányada. Nem is értem, hogy nem halt még ki az emberiség :)

Nagy valószínűséggel ezúttal sem lesz másképp, csak megint lesz egy réteg, amelyik szabályosabban közlekedhet majd. Itt és most ismét emeljük ki, hogy nem a seggrészegen kerékpározás lett legális, ittas kerékpározás pedig mindig is volt, van és lesz is.

Sajnos a baleseti statisztikákban nincsenek adatok arról, hogy az okozó az egyben áldozat-e (pl. részeg kerékpáros halálra “gázoltatta” magát éjjel, kivilágítatlanul) vagy csak okozó (pl. autópályán okozott balesetet szinte karcolásokkal megúszva több ember halálát okozza).

Ettől függetlenül, vagy inkább ennek ellenére roppant érdekes számokat mutatnak a KSH adatai az ittasan okozott személyi sérüléssel járó balesetek esetében (is)…

hirdetés

Tipp: ha szeretnéd egymás alá tenni pl. a 2008-as és 2011-es adatokat, akkor klikk az "%évszám%-" linkekre:

2015–2014–2013–2012–2011–2010–2009–2008–

A színkódok az előző év adataihoz képesti változások tekintetében: javult, romlott, változatlan.

 

ÉV

SZGK

TGK

MK

SMKP

K

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2015

16331

1577

9.66%

585

3.58%

72

12.31%

 

10203 (62.48%)

845 (53.58%)

8.28%

328 (56.07%)

3.21%

38 (52.78%)

11.59%

 

1616 (9.9%)

75 (4.76%)

4.64%

80 (13.68%)

4.95%

4 (5.56%)

5%

 

638 (3.91%)

72 (4.57%)

11.29%

29 (4.96%)

4.55%

4 (5.56%)

13.79%

 

684 (4.19%)

136 (8.62%)

19.88%

18 (3.08%)

2.63%

3 (4.17%)

16.67%

 

1810 (11.08%)

381 (24.16%)

21.05%

53 (9.06%)

2.93%

12 (16.67%)

22.64%

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2014

15847

1601

10.1%

626

3.95%

45

7.19%

 

9672 (61.03%)

820 (51.22%)

8.48%

284 (45.37%)

2.94%

19 (42.22%)

6.69%

 

1566 (9.88%)

79 (4.93%)

5.04%

97 (15.5%)

6.19%

4 (8.89%)

4.12%

 

597 (3.77%)

57 (3.56%)

9.55%

34 (5.43%)

5.7%

3 (6.67%)

8.82%

 

731 (4.61%)

157 (9.81%)

21.48%

10 (1.6%)

1.37%

1 (2.22%)

10%

 

1872 (11.81%)

405 (25.3%)

21.63%

55 (8.79%)

2.94%

9 (20%)

16.36%

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2013

15691

1662

10.59%

540

3.44%

45

8.33%

 

9234 (58.85%)

798 (48.01%)

8.64%

287 (53.15%)

3.11%

28 (62.22%)

9.76%

 

1476 (9.41%)

70 (4.21%)

4.74%

78 (14.44%)

5.28%

4 (8.89%)

5.13%

 

658 (4.19%)

72 (4.33%)

10.94%

32 (5.93%)

4.86%

2 (4.44%)

6.25%

 

764 (4.87%)

173 (10.41%)

22.64%

16 (2.96%)

2.09%

3 (6.67%)

18.75%

 

2004 (12.77%)

459 (27.62%)

22.9%

46 (8.52%)

2.3%

4 (8.89%)

8.7%

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2012

15174

1698

11.19%

541

3.57%

43

7.95%

 

8752 (57.68%)

834 (49.12%)

9.53%

274 (50.65%)

3.13%

23 (53.49%)

8.39%

 

1452 (9.57%)

81 (4.77%)

5.58%

85 (15.71%)

5.85%

4 (9.3%)

4.71%

 

681 (4.49%)

71 (4.18%)

10.43%

21 (3.88%)

3.08%

2 (4.65%)

9.52%

 

808 (5.32%)

184 (10.84%)

22.77%

23 (4.25%)

2.85%

3 (6.98%)

13.04%

 

1970 (12.98%)

441 (25.97%)

22.39%

52 (9.61%)

2.64%

7 (16.28%)

13.46%

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2011

15827

1645

10.39%

563

3.56%

50

8.88%

 

9527 (60.19%)

831 (50.52%)

8.72%

302 (53.64%)

3.17%

27 (54%)

8.94%

 

1517 (9.58%)

60 (3.65%)

3.96%

78 (13.85%)

5.14%

5 (10%)

6.41%

 

668 (4.22%)

64 (3.89%)

9.58%

41 (7.28%)

6.14%

5 (10%)

12.2%

 

829 (5.24%)

188 (11.43%)

22.68%

20 (3.55%)

2.41%

2 (4%)

10%

 

1814 (11.46%)

381 (23.16%)

21%

60 (10.66%)

3.31%

7 (14%)

11.67%

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2010

16308

1883

11.55%

649

3.98%

58

8.94%

 

10051 (61.63%)

897 (47.64%)

8.92%

371 (57.16%)

3.69%

31 (53.45%)

8.36%

 

1569 (9.62%)

75 (3.98%)

4.78%

81 (12.48%)

5.16%

2 (3.45%)

2.47%

 

571 (3.5%)

69 (3.66%)

12.08%

32 (4.93%)

5.6%

3 (5.17%)

9.38%

 

790 (4.84%)

214 (11.36%)

27.09%

10 (1.54%)

1.27%

2 (3.45%)

20%

 

1832 (11.23%)

480 (25.49%)

26.2%

59 (9.09%)

3.22%

10 (17.24%)

16.95%

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2009

17864

2274

12.73%

752

4.21%

79

10.51%

 

11203 (62.71%)

1201 (52.81%)

10.72%

445 (59.18%)

3.97%

35 (44.3%)

7.87%

 

1541 (8.63%)

81 (3.56%)

5.26%

75 (9.97%)

4.87%

2 (2.53%)

2.67%

 

742 (4.15%)

99 (4.35%)

13.34%

57 (7.58%)

7.68%

5 (6.33%)

8.77%

 

921 (5.16%)

240 (10.55%)

26.06%

16 (2.13%)

1.74%

3 (3.8%)

18.75%

 

1829 (10.24%)

468 (20.58%)

25.59%

61 (8.11%)

3.34%

16 (20.25%)

26.23%

 

db:

idb:

i%:

hdb:

ha%:

hidb:

hai%:

2008

19174

2342

12.21%

890

4.64%

98

11.01%

 

12112 (63.17%)

1292 (55.17%)

10.67%

474 (53.26%)

3.91%

53 (54.08%)

11.18%

 

1708 (8.91%)

81 (3.46%)

4.74%

114 (12.81%)

6.67%

1 (1.02%)

0.88%

 

833 (4.34%)

103 (4.4%)

12.36%

53 (5.96%)

6.36%

5 (5.1%)

9.43%

 

843 (4.4%)

246 (10.5%)

29.18%

23 (2.58%)

2.73%

3 (3.06%)

13.04%

 

1752 (9.14%)

423 (18.06%)

24.14%

78 (8.76%)

4.45%

17 (17.35%)

21.79%

db: okozott darabszám

%: százalékos arány az összes balesethez képest

idb: ittasan okozott darabszám

i%: az okozott balesetek hány százaléka történt ittasan

hdb: halálos baleseti darabszám

ha%: halálozási arány

hidb: ittasan okozott halálos baleseti darabszám

hai%: halálozási arány az ittasan okozott balesetekre vetítve

Remélem nem ütöttem el egy számot sem. Ha valami nem stimmel, jelezzétek, és javítom...

Nézzük csak meg a számokat, és próbáljunk meg elgondolkodni:

  • A személyi sérüléses balesetek 60-63%-át…
  • Az ittasan okozott balesetek 47-55%-át…
  • A halálos balesetek 53-59%-át…
  • Az ittasan okozott halálos balesetek 44-54%-át…

évek óta a személyautók sofőrjei okozzák. Megállapítható tehát, hogy a kerékpározás, főleg az ittas kerékpározás ön- és közveszélyes…

Mindezek ellenére a személyautók esetében az ittasan okozott balesetre vetített halálozási arány (hai%) az összes balesetre vetített halálozási arány (ha%) 2.2-2.5-szerese, míg a kerékpárral okozott eseteknél ez az arány 3.5-8-szoros.

Valóban ennyivel veszélyesebb lenne a kerékpár, vagy pedig valóban az van, hogy az okozó sokszor az áldozat is, és ahogy fentebb is írtam, a részegek “elüttetik” magukat?

Mivel sok esetben szeretik összehasonlítani a személyautóval és kerékpárral okozott baleseti mutatókat, nézzük meg azokat is, amiről hallgat a média. Kétségtelen pozitívum, hogy évek óta folyamatosan csökken a szemelyautóval okozott ittas balesetek darabszáma, de sajnos az ittasan okozott halálos balesetek száma 2011-ben 3.8x annyi volt, mint a kerékpárral okozott halálos balesetek száma. 2008 óta ez az eddigi legnagyobb különbség. 2008-tól 2011-ig összesen 146 halálos balesetet okoztak ittas sofőrök személyautóval, míg kerékpárral 50-et. (Ezek a baleseti darabszámok, nem a halálos áldozatok számai.)

A halálozási arány az ittasan okozott baleseteknél személyautók esetében 2009 óta folyamatosan romlik, 2011-ben pedig a baleseti darabszám aránya is romlott. Ennek ellenére a média pozitívumként éli meg a darabszám csökkenést. Ezzel szemben a kerékpárral okozott balesetek esetében mindig csak azt említik, hogy növekedett a részarány. A darabszámok esetleges csökkenései (pl. 2010->2011) csak a KSH adatbázisában kézzel történő “magánynyomozások” során derülnek ki, nem harsogják oldalak százai, ezrei. Korrekt?!

2010-hez érdekesség…

0,80% és nagyobb alkoholos befolyásoltság:

Motorkerékpár-vezető: 40 (58%)
Személygépkocsi-vezető: 559 (62.3%)
Kerékpáros: 293 (61%)
Segédmotoroskerékpár-vezető: 144 (67.3%)

A legnagyobb arányban a SMKP-osok voltak “elázva”, mégis náluk a legalacsonyabb a halálozási arány, tehát ha csak 1-1 számot emelünk ki, és azt nézzük…

Humorsarok: mivel mindannyian tudjuk, hogy a kerékpározás és a kerékpáros turizmus romba dönti a gazdaságot, emlékezzünk meg a gazdaság fellendítéséről :) Aki eddig nem ivott szeszesitalt, hanem például a közkutakra hagyatkozott, ezentúl nyugodt szívvel megihat 1-1 korsó sört egy hosszabb túra alatt. Persze csak mértékkel!

Kategória: Érdekesség, Statisztika 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 6 éve  
Címkék : , , , , , , , , , , ,  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»
Hozzászólások