Statisztika: közúti balesetek, 2012 – Előzetes…

Az évközi adatokból már látszott, hogy a 2012-es esztendő más lesz, mint az eddigiek. Egyelőre még nem jelentek meg a hivatalos KSH adatok, de addig is pár gondolat a közúti balesetek alakulásairól

A Rendőrség és az ORFK-OBB (Országos Balesetmegelőzési Bizottság) évek óta gyakorlatilag minden egyes sajtóközleményébe beleírta, hogy a “kerékpárosok a forgalomban betöltött szerepükhöz képest” kimagaslóan/rosszul/stb teljesítettek az adott időszakban. Tették ezt akkor is, amikor 9.1% volt a baleseti részesedés az okozók terén is, és megtették tavalyelőtt is, amikor 11.5% volt. Pedig nem ilyen egyszerű a dolog…

Forgalmi adatok?!

Az ORFK-OBB Facebook oldalán egy kérdésre azt a választ írták, hogy:

A kerékpárosadatok tekintettében mi nem rendelkezünk forgalmi adatokkal, a Magyar Kerékpáros Klub szokott készíteni egy saját felmérést erre vonatkozólag, a honlapjukon megtalálható.”
(Forrás: ORFK-OBB – Facebook

Frissítés: időközben kivágtak az oldalról a tényszerű és ezáltal kellemetlen hozzászólásaim és kérdéseim miatt, így sajnos ez a kiírás már nem látható. A tanulság: mindenről kell képernyőmentés, ami később fontos lehet, és nem szabad abban bízni, hogy bárki is felvállalja, amit korábban kiírt. No, persze vannak kivételek…)

A sajtóanyagok stílusa 2009 óta nem változott, így majdnem biztos, hogy a 2012-es összesített adatok esetén is szerepel majd, hiszen a tény – hogy nem rendelkeznek adatokkal – már augusztus óta publikus, de azóta is szerepelt több sajtóanyagban is az erre való hivatkozás.

Egy pillanatra gondolkodjunk most el ezen egy kicsit, mert azért ez így elég meredek. Mivel ezekből az adatokból MTI sajtóanyag készül, emberek százezrei olvassák havonta, negyedévente, félévente és évente!

Na de akkor mennyi az annyi?

Természetesen az ORFK-OBB válasza elég abszurd annak tekintetében, hogy az MK számlálója Budapest egyetlen pontján vizsgálja az egyik irányban közlekedő kerékpárosokat. Ezekből országos szintre következtetéseket levonni?! Nos, nem logikus, de ha nincs jobb, nézzük ezt.

Az MK adatai alapján 2011-2012 viszonylatban 38.4%-al nőtt a kerékpáros forgalom a munkanapokon, míg 45.6%-al a pihenő napokon. Kíváncsian várom, hogy fogják ezt feltüntetni a sajtóanyagban. Mindenesetre a baleset okozási részarány becslésem szerint 1.5-2%-al, 13-13.5%-ra fog emelkedni. Darabszám tekintetében 15% környéki emelkedésre számítok, de ne felejtsük el, hogy a tavalyi esztendőben 0.2%-os okozói növekedés ellenére is 1%-al csökkentek a darabszámok. Van az a pont, ahol már nagyon nehéz überelni bizonyos dolgokat. A kerékpárral okozott balesetek tekintetében sincs ez másképp…

Az MK számlálója egyébként 2010. júliusa óta szolgáltat adatokat, ehhez képest 2009-es sajtóanyagban is olvasható a “forgalomban betöltött arányuk tekintetében” szövegezés. Vajon akkor milyen adatok alapján írták ezt?

Hasonlóan kedves dolog az is, hogy néhol “kétes dicsőség” jelzővel illetik az okozási ranglétrán elért 2. helyet (mi van akkor az elsővel?), de ha éppen nem voltak ilyen frappánsak, akkor is becsúszott egy felkiáltójel mondjuk a 8% mögé, míg a 60-67%-os okozáshoz bőszen irogatják, hogy a “közúti forgalomban legnagyobb arányt betöltő személygépkocsi vezetők”. (Akit érdekel, nyugodtan olvassa végig a sajtóanyagokat. Gyakorlatilag mindegyikben megtalálhatóak ezek a “hangulatfokozók”!)

Senki nem vitatja, hogy többen ülnek autóba, mint ahányan kerékpároznak, de ha ennyire odafigyelünk a forgalomban betöltött szerepre, akkor igenis vegyük észre és vegyük figyelembe a változásokat!

A kozut.hu adatai szerint országosan 2009-2010 viszonylatban 1.44%-al csökkent a napi személyautó forgalom, míg a fenntartásokkal kezelendő kerékpáros adatok szerint a forgalom 20.4%-al nőtt. (Ezen időszak alatt a személyautóval okozott balesetek részaránya 1.08%-al csökkent, míg a kerékpárral okozott balesetek száma 0.99%-al nőtt.) Az utolsó 5 évet tekintve is nagyobb mértékben nőtt a kerékpáros forgalom, mint a baleseti okozói részarány, de ugye az is becslés, náluk sincsenek pontos adatok.

De épülnek bringautak…

Pontos adatok nélkül is jól látható, hogy a nagyvárosokban szemmel láthatóan egyre többen bringáznak, ráadásul nem akármilyen körülmények között. Csak egy példa:

2×2 sávos főút a gépjárműveknek, széles sávokkal, akár több kilométer hosszan. Elsőbbségadási kötelezettség egyszer sincs, csak a lámpáknál kell megállni. Az úttal párhuzamosan fut egy gyalogosok és kerékpárosok számára átalakított járda (sárga festék + tábla = sajtóanyag), 5-10 elsőbbségadási kötelezettséggel, hiányos táblázással, szabálytalan kialakításokkal, stb. Vajon melyik szakaszon nagyobb az esély, hogy balesetet okozunk?

Vidéken pedig (még a falvakban is, ahol mindenféle építkezés nélkül is gond nélkül kerékpároztak akár télen is) az utóbbi időben közműfelújításnak álcázott kerékpáros infrastruktúrák épülnek. Debrecen polgásmestere odáig ment, hogy közölte: télen ezeket az infrákat nem takarítják, mert télen veszélyes kerékpározni. A használat természetesen a KRESZ szerint ettől még kötelező, így ha valaki az úttesten okoz balesetet, automatikusan hibás. Pár hónappal és 120 millióval beljebb még szabályosan közlekedhetett ugyanott.

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy autó-autó viszonylatban egy koccanás autó-kerékpár viszonylatban már személyi sérülés gyanús, tehát nagyobb valószínűséggel megy a statisztikába…

Halálos, súlyos, könnyű…

Önmagában a baleset okozási részarány még nem elég informatív. Az ORFK-OBB is – nagyon helyesen – hangoztatja, hogy a “közúti közlekedésbiztonság terén mindenkor a balesetben meghalt személyek számának alakulása számít a legfontosabb tényezőnek, hiszen az áldozatok pótolhatatlan veszteséget jelentenek a családoknak, ismerősöknek és a társadalomnak egyaránt.”

A kerékpározás terjedésével párhuzamosan csökken a halálos áldozatok és a súlyosan sérült személyek száma. Ezen nem kell meglepődni, hiszen erről is szól a Safety in numbers elmélet, ami a világ több országában igazolódott már. Miért pont nálunk ne lenne így?

safety-in-numbers-hu

Érdekes, hogy a könnyű balesetben sérültek száma akkor is csökkent, amikor a balesetek darabszáma enyhén emelkedett. A kerékpár veszélyességéről egyébként már írtunk, így most erre nem térnék ki megint…

Összefoglalás

Az illetékes szervek vegyék figyelembe a baleseti részarányokon túlmutató dolgokat, összefüggéseket is, és ennek megfelelően tegyék meg a szükséges lépéseket. Ha pl. az éves szintű baleseti darabszám csökkenése és a forgalom növekedése mellett növekedik az okozói részarány, akkor nem biztos, hogy a szabálykövetés hiánya az ok, és nem biztos, hogy előnyös veszélyes “elemként” feltünteni a kerékpárral közlekedőket.

Természetesen az ellenőrzésekkel nincs probléma (sőt!), de ezt mondjuk olyan helyen tegyék, ahol indokolt. Ahol pedig zebrában végződik egy kerékpáros infrastruktúra, ott ne a közlekedő feleket büntessék, hanem azokat, akik az ekőírásokkal ellentétben nem biztosították a szabályos kerékpáros közlekedés lehetőségét.

Folytatása következik, ha megérkeznek a KSH elsődleges adatai…

Kategória: Statisztika 1 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 6 évevel  
Címkék : , , , , , , , , , , , ,  

Egy hozzászólás a(z) “Statisztika: közúti balesetek, 2012 – Előzetes…” bejegyzéshez

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»
Hozzászólások