Statisztika: közúti balesetek, 2012

Ahogyan az várható volt, 2012-ben komolyabbnak mondható változások is jelentkeztek a közúti baleseti statisztikában, és természetesen sajnos a kommunikáció terén ismét hozták a szintet. Ennél is nagyobb probléma a következtetés, na de nézzük a számokat…

“A rendelkezésre álló adatok alapján 2012-ben összesen 15 174 személysérüléses közúti baleset történt, 4,1%-kal kevesebb, mint 2011-ben (15 827). A kedvező tendencia a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában egyaránt kimutatható. A halálos kimenetelű balesetek száma 3,9%-kal csökkent (563-ról 541-re), a súlyos sérüléses balesetek számában 3,79%-os (4 527-ről 4 355-re), míg a könnyű sérülésesekében 4,27%-os csökkenés mutatható ki (10 737-ről 10 278-ra).”

Forgalmi adatok…

Természetesen elmaradhatatlanul hivatkoznak a forgalmi adatokra is:

“A forgalomban betöltött arányukhoz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében (1 963 baleset→12,93%). Ez az arányszám az elmúlt 2 évtized legmagasabb arányszáma és az elmúlt 5 év tekintetében folyamatos emelkedés tapasztalható (9,13%-ról 12,93%-ra). A kedvezőtlen helyzet a balesetek minden súlyossági fokánál megfigyelhető. 2012-ben meghalt személyeknek közel 15%-a kerékpáros volt (ez az arány 2008-ban 10,9% volt).” – olvasható a Balesetmegelőzési Bizottság oldalán.

Országos szinten továbbra sincsenek pontos adatok, de Budapesten például most, február végén annyian tekernek, mint 2010-ben a csúcs (augusztus-szeptember) hónapokban.

A baleseti részesedés emelkedésének okai között olyanok is szerepelnek, amikre ezek a sajtóanyagok sosem fognak kitérni. Pár napja látott napvilágot az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzésének eredménye. Egy bekezdés a sok közül a 2004-2012. I. félév időtartamra vonatkozó anyagból:

“Az átlagos napi kerékpáros forgalom (kerékpáros/nap) az ellenőrzött időszakban a tervezettnél nagyobb mértékben bővült. A ROP-hoz tartozó beruházások eredményeként az országos összesített adatok szerint a kerékpáros forgalom a 2012. év végére kitűzött érték (43 ezer kerékpáros/nap) több mint háromszorosára növekedett (137 ezer kerékpáros/nap). Az adatok alapján a mutató régiónként és országos szinten is teljesült. Az ellenőrzésbe bevont kilenc projekt kerékpáros forgalmi adata becsléssel került megállapításra.”

Tehát a tervezett számokhoz képest több mint háromszoros forgalomnövekedésről írnak, országos szinten. 2004-2012 viszonylatban a kerékpárral okozott baleseti részarány 9%-ról 12.93%-ra emelkedett. Darabszámot tekintve 1886-ról 1962-re, ami szintén 4%-os növekedést jelent. Mindeközben működik a Safety in numbers is…

És egy a jelentés összesítéséből:

A közúti kerékpáros balesetek számai a külterületeken csökkentek, a városi projektek szakaszain emelkedtek.

Valószínűleg ez utóbbin nem lepődik meg az, aki képben van, milyen infrastruktúrák is épülnek. Ennek ellenére kötelező a használatuk, és azt állítják, hogy biztonságosabb is. A Kerékpárosklub évek óta mondja, hogy nem így van, és hogy a szeparált megoldások a kereszteződésekben – amikből nincs hiány, sokszor nem rendezett az elsőbbségi viszonnyal, műszaki előírásoknak nem megfelelő kialakításokkal, stb. – lakott területen belül 12x baleset kockázati szorzóval szerepelnek.

Ez a sok összetevős egyenlet leegyszerűsítve a Rendőrség/OBB részéről annyi, hogy a kerékpárral okozott balesetek száma kb. 1.5%-al emelkedett, tájékoztatás és ellenőrzés szükséges.

Valami változik?!

A korábbi években inkább az volt a jellemző, hogy az MTI anyagát szépen körbelökik, és kész. Idén azonban 1-2 nagyobb portálon (Index, – hibás számítással bár, de megfordítva a mondandót a – HVG, Totalcar, stb) is érzékelhető a változás. Ennek oka lehet az is, hogy az újságírók közül is egyre többen pattannak bringára (néha, vagy aktívan), de valószínűleg inkább a Rendőrség gyalogosbalesetekkel kapcsolatos megnyílvánulása szolgáltatott okot a “beszólás” jellegű cikkekre. (A TC-nél szerepet játszik még a torzított sebességtúllépéses adatok elleni küzdelem is.)

Az üzemanyagok árának emelkedése és a balesetek száma közötti összefüggésről már évek óta megemlékeznek. Idén az Origo “vállalta magára ezt a szerepet”. A balesetekben csökkenést mutató számok erős egyezést mutatnak az üzemanyag vásárlásokban mutatott visszaeséssel. Nyílván nem lehet egy az egyben egyenlőségjelet húzni, de ez is egy érdekes adat, hiszen kikövetkeztethető belőle, hogy – legalábbis minden valószínűség szerint – tovább csökkent a személyautó forgalom, a forgalom változása pedig egyértelműen kihat a baleseti adatokra is. Ezek az emberek ugyanis nem szűnnek meg létezni, hanem egyszerűen más eszközökkel közlekednek. (Ha 100 emberből senki nem bringázik/gyalogol, nem lesz kerékpáros- ill. gyalogos baleset. Ha viszont 10-en bringáznak és 30-an gyalogolnak… Ha valaki autó helyett bringára ül vagy tömegközlekedik, akkor vannak KRESZ ismeretei, sőt, talán még a jogosítványától sem válik meg. Arról nem beszélve, hogy az emberek – jarműfüggetlenül, vagy éppen gyalog – nem azért pirosoznak, mert nem tudják, hogy a piros lámpánál meg kéne állni…)

Mit csináltak a gyalogosok?

Elképesztő módon növekedett a baleseti okozás terén a gyalogosok részaránya. Míg 2011-ben 6.07% volt az okozói arány, addig 2012-ben 6.19%. Ezen részarány növekedést egyébként (bár a sajtóanyagok nem írtak a gyalogosokhoz baleseti darabszámot, de visszaszámolható) úgy hozták össze, hogy kb. darabbal 20-al kevesebb balesetet okoztak, mint 2011-ben.

A gyalogosok balesetekben történő érintettsége (összesített adat, ami magában foglalja az okozóként és “áldozatként” történő részvételt is) 15%-ról majdnem 16%-ra emelkedett. Ebből ugye az okozói részesedés 0.12%, tehát közel 0.88%-al nőtt azon esetek száma, amikor vétlen gyalogost gázoltak el. Éves szinten tehát kb. 21-el nőtt a gyalogosgázolások darabszáma. Na mégegyszer: 20-al kevesebbet balesetet okoztak, 21-el több esetben vétlenek, mégis elütötték őket. Ezzel párhuzamosan 10 éves negatív rekordot sikerült produkálni a halálos gyalogos balesetek terén:

2012-ben a halálos kimenetelű közúti baleseteken belül a halálos gyalogos balesetek aránya elérte a 28%-ot, ilyen magas értéket az utóbbi 10 évben nem tapasztalhattunk.

A Rendőrség és az OBB így értelemszerűen “rámegy” a gyalogosokra, és 2013-ban fokozott ellenőrzésekre lehet számítani, bár állításuk szerint inkább csak figyelmeztetni fognak, mint büntetni.

“[Halmosi Zsolt dandártábornok, az ORFK rendészeti főigazgatója] Közlése szerint a rendőrség márciustól kampányt indít “ennek a rétegnek a közlekedésre nevelésére”, megpróbálják reklámok és óriásplakátok segítségével megtanítani nekik azokat az elemi közlekedési szabályokat, amelyekkel mindenkinek, így a gyalogosoknak is tisztában kellene lenniük. Emellett a jövőben a rendőrség segítő szándékkal mind gyakrabban figyelmezteti majd a szabálytalankodó gyalogosokat a helyes és biztonságos közlekedésre.”

Köszönjük, valóban logikus lépés, a számok is igazolják!

Megemlékezés

Novemberben már volt egy felhívása az OBB-nek – “Vigyázzunk a gyalogosokra!” címmel -, ami kb. arról szólt, hogy nyugodtan viseljünk láthatósági mellényt, akkor is, ha nem muszáj.

“Néha az előírásokon túl is tehetünk valamit. Például a fényvisszaverővel ellátott láthatósági mellényt akkor is viselhetjük, amikor az elvileg nem kötelező (akár gyalogosan, vagy kerékpárral közlekedünk)!”

Nagyon komolyan veszik a gyalogos balesetek megelőzését is!

Ittasan…

Ami valóban gyászos, az az ittasság terén produkált eredmény:

“Az ittasan okozott személysérüléssel járó közúti közlekedési balesetek számában kismértékű növekedés tapasztalható, hiszen a 2011. évi 1 645-tel szemben 2012-ben 1 695 olyan baleset történt, melynek okozója ittas állapotban volt. Ennek megfelelően az ittasan okozott balesetek aránya 10,4%-ról 11,17%-ra nőtt.”

Ha lesznek részletes darabszámok, erre – is – visszatérünk még. Kiváncsi vagyok, miként alakult az ittas kerékpározás aránya, hiszen 2012. augusztus óta bizonyos körülmények között kerékpárral közlekedve nem tilos a mértékletes alkoholizálás.

Kategória: Statisztika 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 5 évevel  
Címkék : , , , , , , , , , , , , , ,  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»
Hozzászólások