Zebra, ismét: nincs felsorolva, hogy zebrán lehetne kerékpározni!

Kezdetben vala az 54. paragrafusból kiragadott mondat, de azt a Totalcar szakértői is cinkesnek tartották megőrizni az utókórnak, így más jogszabályi hivatkozás kellett a zebrán kerékpározás tiltásával kapcsolatosan. Jött is a jobbra tartással való próbálkozás, amivel a Rendőrség is beleült a kaktuszba, mivel a példájuk alapján a kerékpáros átvezetésekben is tilos lenne kerékpározni, valamint előzni illetve kikerülni lehetne zebrán, tekerve is. Hivatalos irányból nagy az – értelmesnek tekinthető – kommunikációs csönd, de természetesen a “Hajtva tilos, tolva szabályos!” nem KRESZ-kompatibilis táblák kihelyezése azért nem szűnt meg.

Állampolgári szinten új próbálkozás került előtérbe, ez pedig az, hogy az 54. paragrafusban nincs felsorolva a zebra, mint kerékpározásra kijelölt hely. Ez eddig igaz is, csak van ezzel egy kis probléma. Nézzük…

A KRESZ

54. § (1) Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

(7) Tilos
a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;

Tényleg nincs ott. Mi a gond?

12 év alatti gyerekek adott esetben legálisan használhatják a gyalogos útfelületet – közismertebb nevén a járdát – kerékpározásra. A zebra normál esetben két ilyen gyalogos felületet köt össze, tehát adott gyerek kerékpározva közelíti meg a zebrát, ahol áttekerhet, mert a KRESZ sehol sem fogalmaz meg tiltást, hogy a zebrát már nem használhatja kerékpáron ülve.

Ahol kerékpáros infrastruktúrák között van zebra (mert a szabályokkal szembemenve lespórolták az átvezetést), ott a zebráig a felnőttek is kerékpározhatnak, sőt, adott esetben még kötelező is ott menniük. A KRESZ melyik paragrafusa szerint minősül más zebrának az infrák közötti zebra, mint az, amelyik járdákat köt össze, és amelyiken egy gyerek áttekerhet?

Az sincs leírva, hogy gépjárművel tilos a zebrát használni, márpedig napi szinten emberek ezrei teszik meg, mielőtt szabályosan vagy szabálytalanul leparkolnak a járdán. (Azok kedvéért, akik azzal érvelnek, hogy a zebra GYALOGOSátkelőhely: a gépjárművekkel a leparkolásig szintén a gyalogos útfelületen közlekednek, pedig az JÁRda, és nem “GURULda“.)

Olyan is előfordulhat, hogy szabályos parkolóhely megközelítéséhez vagy elhagyásához zebrán kell gurulni. A gépjárműveknek elő van írva, hogy hol közlekedhetnek, és a zebra nincs köztük.

Hogyan lehet akkor ezeket a parkolóhelyeket gépjárművel szabályosan megközelíteni? Nincs tolás előírva, de még ha lenne is: ha egy gépjárművet tol az ember, attól az még gépjármű, adott esetben a toláshoz is kell pl. jogosítvány.

Ha az a kifogás, hogy a gépjárművekkel nem mennek végig a zebrán, akkor hol van az leírva a KRESZ-ben, hogy a zebráról lekanyarodás esetén használható? Egy zebra hány százalékáig kell elhaladni, hogy már ne számítson lekanyarodásnak, ha elhagyja valaki? Mekkora távolságra kell elhagyni, hogy lekanyarodásnak minősüljön a művelet? Ha valaki legurul a zebráról, majd visszagurul rá, akkor zebrázott, vagy sem? Ezekről sem véletlen, hogy nem ír a KRESZ.

Frissítés: extrém baromság a Rendőrségtől

“A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt a kerékpárról le kell szállni, és át kell tolni a zebrán. A szabály alól csak az az eset lehet kivétel, ha az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhellyel párhuzamosan sárga színű szaggatott vonal jelzi a kerékpárút átvezetését, nincs kihelyezve a kerékpárosok részére elsőbbséget szabályozó jelzőtábla, illetve ha a gyalogosoknak szóló jelzőlámpa mellett kerékpárt mutató lámpa is van.”

Forrás: police.hu

Szóval szerintük ha van kerékpáros átvezetés, de elsőbbséget kell adni, akkor az azt jelenti, hogy ott tolni kell a kerékpárt. Vagy ha van kerékpáros átvezetés, lámpás, de pl. – szintén szabálytalanul – csak gyalogos piktogram van a lámpán, akkor ott is tolni kéne. Az átvezetésben. Egy lámpásban. Például itt:

De ha ezen a logikai vonalon indulunk el, akkor vajon itt hogy lehet átkelni gyalog?

Grátisz: meg kell állni ennél a lámpánál? (Szemből, a bringások irányából van bringagyalog tábla, és nincs “vége”.)

Szokásos, disclaimer, stb

Szokás szerint fölösleges dolgokon rugózunk. Ha a Rendőrségnek tényleg a balesetmegelőzés lenne a célja, az utóbbi 5-10 évben lett volna idejük belefogalmaztatni a KRESZ-be (pl. az ittas kerékpározás engedélyezése helyett), hogy zebrán tilos kerékpározni, és pont kerülhetne az ügy végére. Valamiért nem teszik.

De még ha meg is tennék, az sem változtatna azon a tényen, hogy ma, Magyarországon a gépjárművezetők többsége tojik a zebráknál a gyalogosokra, pedig még mindig gyalogosnak minősülnek a gördeszkások, görkorisok, rolleresek, és így tovább, de még a futók is. Többségük gyorsabb egy “gyalogosnál”, adott esetben mégis el kell(ene) tudni engedni őket is.

Ennek megfelelően nem arról szólnak ezek a cikkek, hogy az emberek ész nélkül kerékpározhassanak a zebrákon (pláne nem akkor, ha – felnőttként – járdán érkeztek oda), mint ahogy nem is az a lényeg, hogy a gyerekekbe beleneveljük, hogy nyugodtan bringázzanak csak a zebrákon. A cikkek azért születnek, hogy ne legyen értelmetlen vita arról, hogy zebrán tilos vagy nem tilos kerékpározni. Aki teker, annak nincs elsőbbsége, és pont. Kerékpáros infrák között sehol sem lehetne átvezetés nélkül csak zebra, és pont.

A továbbiakban jó lenne, ha az emberek a zebrán kerékpározás elleni kampányokba fektetett energiáikat arra fordítanák, hogy észrevegyék embertársaikat ezeken a helyeken, és megadják a nekik járó elsőbbséget.

Ha a Rendőrség is a nem hivatalos és nem is KRESZ-kompatibilis táblák kihelyezése helyett inkább igyekezne, hogy a szabálytalan kialakítások megszűnjenek, akkor a feszkókeltésre költött pénzekből például lehetne átvezetéseket felfestegetni.

Állítólag a zebrán bringázás a sebesség miatt veszélyes, mert nem számítanak rájuk a gépjárművezetők. Ha ilyen nagy az aggodalom mások testi épsége végett (mert valljuk meg, hogy aki zebrán teker, leginkább a saját testi épségét kockáztatja), akkor hogy lehetséges, hogy még mindig ott tartunk, hogy kéthetente halálos áldozattal járó gyalogosgázolás történik a zebrákon? És akkor azokról az esetekről még nem is beszéltünk, ahol kanyarodási szabályok miatt lenne elsőbbsége a gyalogosoknak, zebra nélkül is.

2008-as tologatós videó, és még egy rakat. Semmit nem javul a helyzet…

Ha nem jelenne meg jól:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLNhS90QZnMZKpKRNTaQtRfI83inNTaN4A

Kategória: KRESZ 3 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 2 éve  
Címkék : , , , , , , , ,  
3 hozzászólás
  1. Ahol nincs kozlekedesi lampa, ott teljesen helyenvalo az,hogy a kerekparos szalljon le a bicajrol,de ahol lampa szabalyozza a forgalmat,es zoldet mutat a zebran,szerintem ha nem akadalyozza a gyalogosokat attekerhetne.Sajnos ez nincs kulonvallasztva a szabalyban.

    • Bringás infra és bringás infra között – szabálytalanul – nincs átvezetés, csak zebra. Illető lelassít/megáll, körülnéz, átgurul 5-10km/h-val. Ki volt veszélyben? Senki.

      Járda és járda között zebra. Jön a görkoris/futó/rolleres 15-20km/h-val. Gyalogosnak számítanak-e ők? Igen. Elsőbbségük van-e a zebrán? Igen. Ennek ellenére veszélyesebbek-e önmagukra nézve, mint a fenti példában említett kerékpáros? Igen. Miért? A sebesség miatt. Mert “nem számítanak” az emberek olyan sebességekre. De miért nem? Hány ezer éve futnak emberek? Mióta van görkori, roller?

      Nem a lámpával kellene szabályozni a dolgokat, hanem először is olyan infrák kellenének, amik megfelelnek az Útügyi Műszaki Előírásoknak. A maradék helyszínre meg…

      De várjunk csak egy pillanatot! Hiszen ott a Youtube playlist is, amiben 100+ videó van most épp (a neten meg többezer, ráadásul napi szinten meg többtízezer ilyen eset történik), ahol az is látható, hogy az “átlagos”, 0-4km/h-val álló/sétáló gyalogosokat sem engedik át a zebrákon.

      Nem azért, mert bringával száguldoznak, vagy mert görkorisok, futók, rolleresek, stb. Tehát mégsem a sebességgel van a gond. Nem is azzal, hogy van lámpa vagy nincs lámpa. Az a gond, hogy az emberek telibeszarják a zebrát. Csak akkor fontos, ha valaki bringával akar átkelni. Akkor azonnal kellene szabályozás, rendszám, jogsi, toljadvazz, stb.

      Nem fura ez?

  2. Zebrán megfordulni és tolatni is szabad, nem tiltja a KRESZ !

     

Most szólj hozzá...
*Név
*Email (sehol sem jelenik meg)
Weboldal
Ugye nem vagy robot? (Tipp: 3 betű)

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»