Melyik oldalon kell kerékpározni, avagy védett útvonalra érkezés…

A tegnapi nap folyamán “érdekes” szituációba futottam a Szilágyi Erzsébet fasor melletti kerékpáros infrastruktúrán. Sajnos ezúttal nincs videófelvétel, így kénytelen vagyok egy kép segítségével bemutatni és elemezni az eseményeket.

Neveztesen arról van szó, hogy egy védett útvonalon halad valaki, és kereszteződés előtt történik egy előzés. Ilyenkor a védett útvonalon közlekedőnek van elsőbbsége, akkor is, ha egyébként nem látható (pl. kitakarja az előzendő gépjármű, vagy jelen esetben egy bokor). Aki alárendelt útról érkezik, annak kötelessége – ha másképp nem megy, akkor megállással – meggyőződnie arról, hogy akinek jár, az megkapja az elsőbbséget.

A jelenség olyannyira nem egyedülálló, hogy autós portálokon is találni több ilyen esetelemzést is, és kivétel nélkül a védett útvonalra kikanyarodó köteles elsőbbséget adni

Jelen helyzetben a védettséget (ami a főútvonallal ellentétben itt valójában csak a kereszteződésre vonatkozik, hiszen a védettség utcasarkonként változhat, és változik is) nem egy EAK (elsőbbségadás kötelező, a’ka macisajt) vagy STOP tábla adja, hanem az a tény, hogy az egyik irányból csak villamos jöhet, a másik irányból pedig járda van. (Legjobb tudomásom szerint ott nincs infra, ha viszont tévednék, akkor a jobbkéz szabály van életben. – Lásd frissítés!)

Nézzük meg a helyszínt:


© sagan | Forrás: Picasa

1. Zöld nyíl: szabályosan haladó kerékpáros.

2. Kék nyíl: jómagam, előzés közben. Az EAK tábla előtt már jobbra soroltam, befejezendő az előzést.

3. Piros nyíl: járdáról 15-20km/h környékén kivágódó kerékpáros. A nyíl hegyét nem véletlenül húztam az infra (kép szerinti) bal szélére, ugyanis oda érkezett, mert a sebességéből kifolyólag nem tudott szűken fordulni.

A kivágódás után fékeztünk, én kihúzódtam jobbra (a kép bal széle felé), ő pedig még egyet hibázott, ugyanis még balrább húzódott, velem szembe, méginkább lassításra kényszerítve engem, és minden bizonnyal a mögöttem érkezőt is, hiszen épp csak befejeztem az előzést.

Megkérdeztem tőle, hogy melyik oldalon kellene kerékpározni, amire az volt a válasza, hogy a baloldali (kép bal oldala) a kerékpáros oldal.

Vessünk egy pillantást  táblára! Osztatlan gyalog- és kerékpárút. Biztos a járdáról kivágódás közben – miközben a képen láthatónál is sűrűbb növényzet takart minket – nem volt ideje megnézni, milyen tábla is van ott.

Mentségére mondjuk el, hogy a másik irányból osztottként van táblázva, de ez az ő szemszögéből lényegtelen, már csak amiatt is, hogy ha osztott alapon nézzük az infrát, akkor is a kétirányú forgalom számára fenntartott rész rossz oldalára érkezett, majd meginkább a rossz (számára ellentétes) oldal fele húzódott.

A szabálytalan kerékpáros hibái:

  • járdán kerékpározás, gyorshajtással (150-200%-os valós sebességtúllépés + értelemszerűen relatív gyorshajtás is)
  • elsőbbségadás elmulasztása
  • megfejelve váratlan helyről felbukkanással, veszélyhelyzet teremtéssel
  • helytelen oldalválasztás (2x)
  • téves ismeretek

Az eset tanulságai:

  • ahogy már a bevezetőben is említettem: a védett útvonalon vagy védett kereszteződésben haladónak elsőbbsége van
  • mindig ismerd fel, hol kell elsőbbséget adnod
  • ne járdázz
  • ha szembe mész valakivel, tudd, melyik oldal a “menekülő” oldal, és ne a másik elé húzd be magad (Magyarországon jobbra tarts van)
  • ha ennyi hibát elkövetsz, ne magyarázz, csak egyszerűen kérj elnézést

Frissítés

Utánanéztem a helyszínnek, természetesen járdáról (villamosmegállóból) érkezett az illető. Érdekességképp megnéztem, mit is látott a jóember a bokortól:

A slusszpoén: ahol véget ér a járda, és kezdődik a térkő, van egy padka, csak hogy könnyebb legyen fékezni…

8km/h-s sebességnél egyébként ennyit látni:

Kategória: Közlekedés 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 9 éve  
 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»
Hozzászólások