Mi is lesz itt?

Az utóbbi pár évben szerencsére a kerékpáros közlekedés egyre nagyobb teret nyert a nagyvárosokban is, viszont a közlekedés komplex mivoltából következően ennek nem csak előnyei, hanem hátrányai is vannak. Kezdve azzal, hogy kritikán aluli minőségű, sok esetben szabálytalan kivitelezésű kerékpáros infrastruktúrákra kényszerítik a kerékpárral közlekedőket, egészen odáig, hogy bárki bringára pattanhat, mindenféle előzetes vizsga nélkül.

Kit ez zavar, kit az, sajnos sok esetben elfelejtjük, miről is szól a közlekedés: aki egyszer elindult A-ból B-be, az érkezzen is meg, épen, egészségesen. Ha van jogsija, ha nincs, ha adózik, ha nem, ha országúti kerékpárral teszi, ha BMX-el, ha gyalog, és így tovább. Mindenkit ez a cél kellene hogy vezéreljen, de persze ez csak egy álomvilágban létezik, viszont lehet csiszolni a dolgokon.

Ehhez az első és legfontosabb felismerni, hogy a szabálytalanságok és figyelmetlenségek járműfüggetlenek. A szabálytalanságok típusa, veszélyességük mértéke már járműfüggő, de ugyanúgy emberek a felelősek. Emberek, és nem autós, nem kerékpáros, nem motoros, stb.

További fontos, és tulajdonképpen elengedhetetlen dolog az is, hogy megértsük, mi zajlik a háttérben egy-egy esetnél, valamint hogy képesek legyünk beismerni, ha hibáztunk. Ez utóbbi sokak számára felér egy komoly kínzással, pedig hát emberek vagyunk, bárki hibázhat. Nagyon fontos dolog azonban, hogy a hibának milyen következményei vannak… Nagyobb jármű, nagyobb sebesség, nagyobb felelősség.

Szeretnénk bemutatni azt is, hogy fölösleges azon rugózni, hogy aki kerékpárra ül, annak kelljen jogosítvány. Természetesen nem vagyunk ellene a KRESZ képzésnek, sőt, de amíg tele van a net gépjárművezetők okozta balesetekkel, illetve szakoldalakon, szakblogokon (itt most elsősorban a jármű típusa miatt szaklap, nem feltétlen azért, mert szakértői lap) többszáz hozzászóláson keresztül nem tudnak megegyezni egy konkrét szabályról (ugyanabból az anyagból vizsgázott, jogosítványos gépjárművezetők), addig semmi értelme másoktól is elvárni ugyanazt a tudást (néha még többet is), hiszen valaki bizonyosan téved. Hiába a papír, hiába a vizsga…

Említhetnénk azt is, hogy sokan pirosoznak. Szintén járműfüggetlenül, természetesen, de most koncentráljunk a kerékpárral közlekedőkre. Tegye fel a kezét az, aki szerint azért pirosozik valaki, mert nem tudja, hogy a piros jelzésnél meg kellene állnia…

Visszakanyarodva a történetek és hírek figyeléséhez: tele vannak az oldalak észosztásokkal, hibás elméletek és félreértelmezett jogszabályok miatt. Aki autóval közlekedik, az éppúgy magyarázza, hogy tilos 1-es számú főúton biciklizni, mint ahogy esetleg a kerékpárral közlekedő sem tudja, hogy gyalog- és kerékpárutakon maximum 20km/h-val mehetne, és fel van háborodva, hogy 30-al repesztve hiába csenget. Aki gyalog rója a várost, az meg azért sír, mert az osztatlan bringagyalogon “rossz oldalon” tekernek a bringások, pedig nincs is elválasztás.

Célunk az, hogy ezeket a félreértéseket kultúrált módon megpróbáljuk rendezni. Mivel van már kismillió fikablog, ezért aki anyázni szeretne, már lapozhat is tovább. Itt – többek között – közlekedési szabályokat és szituációkat fogunk kielemezni, elsősorban videók, képek segítségével.

Valójában csak egy “hajszál” választja el az elemzést a fikázástól, viszont hatalmas különbség, hogy nem csak leírjuk, hogy pl. a videón látható személy “hülye” volt (és el kellett volna gázolni, mert ugye ezt érdemli, aki hibázik vagy akinek lövése sincs arról, hogy mit csinál :P), hanem azt is leírjuk, hogyan lehet elkerülni az ilyen szituációkat, mire érdemes figyelni, stb.

Nem árt tudni, hogy ha valaki hibázik, és van a közelében valaki, akinek reagálni kell a hibára, akkor az sok esetben idegeskedéshez vezet. Ez hatványozottan igaz akkor, ha balesetveszélyes a helyzet. Extrém esetben az is kiderülhet, hogy aki azt hiszi, hogy vétlen volt, valójában nem is. A videók nagy segítségül szolgálnak ilyen helyzetekben, hiszen az ember nem mindig emlékszik jól egy adott szituációra. Hogy csak néhány példát említsek: a macisajt (elsőbbségadás kötelező – EAK – tábla) nem a kerékpárosra vonatkozik, vagy működtek a lámpák, így a tábláknak nincs jelentősége, és a többi.

Célunk az is, hogy aki bringára pattan, minél inkább kultúráltabban tegye, akár tömegközlekedésről ül át, akár autóból száll ki. Az sem számít, hogy heti 1-2 alkalommal bringázik, vagy az év minden napján, mert vannak olyan írott és íratlan szabályok, amelyeket jó, ha mindig mindenki betart, és akkor problémamentesen közlekedhetünk. Mindannyian.

Ehhez persze nagyon sokminden kell még, amibe nincs beleszólásunk, és az embereknek maguknak kell rájönni, hogy nem megfelelően cselekednek (tipikus esetek: a munkahelyi vagy családi feszültség levezetése az utakon, jellemzően “gyengébb” közlekedő feleken, az önző módon való közlekedés, a beskatulyázás, általánosítás, stb). Minél többen jönnek rá arra, hogy mit jelent valójában a közlekedés, annál jobb lesz mindenkinek…

Az oldal célja ezenkívül a kerékpáros közösségek “reklámozása”, így ennek megfelelően figyelemmel követhetőek a főbb kerékpáros közösségi programok, kezdve az éjszakai “Night Ride” tekerésektől a Critical Mass-ig.

Akár arról beszélünk, hogy fogják magukat az emberek, és letakarítják a kerékpársávról az üvegszilánkokat, akár arról, hogy beteg gyerekeknek szerelnek össze önkéntesek a szabadidejükben kerékpárokat, adománybringákat újítanak fel, és adják tovább rászorulóknak, a közösség ereje hatalmas. Természetesen ott van a szórakozás rész is, amikor gondol egyet egy csapat, és felmennek a hegytetőre, vagy szerveznek egy Balaton körüli tekerést. Nem is folytatom, mert minek :) Aki érti, az úgy is érti, aki nem, vágjon bele valamelyik programba, és majd megérti…

Mindenkinek kellemes időtöltést és balesetmentes közlekedést kívánunk!

Kategória: Hírek 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 9 éve  
Címkék : , , , , , ,  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Következő bejegyzés
»
Hozzászólások