Statisztika: eközben Győr-Moson-Sopron és Fejér megyében…

Idén 91 kerékpáros és 30 motorkerékpáros okozott balesetet“. Rövid, szűkszavú, de leginkább semmitmondó számok, mégis ezek indokolják az ellenőrzéseket, bár tegyük hozzá, hogy a “járőrök […] a láthatóságot növelő eszközök meglétére helyezték a hangsúlyt. Amennyiben hiányosságot találtak nem büntettek, csupán figyelmeztettek, egyúttal láthatósági mellényt és fényvisszaverő prizmát adtak az ellenőrzötteknek.” – írja a hir24.hu.

A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság szeretné a lakosság figyelmét felhívni arra a negatív tendenciára, hogy megszaporodtak a gyalogos gázolások és a kerékpáros balesetek megyénk útjain. […] A komoly változás a baleset okozóinál történt. Németh-Kész Mónika megyei szóvivő a Fehérvár24-nek elmondta, hogy azon gyalogosok száma, akik hibásak voltak a baleset magvalósulásánál, a vizsgált időszakban 50 %-al nőtt. A kerékpárosoknál ez a szám pedig, 44,4 %-al növekedett 2012-ben.” – olvasható szintén a hir24.hu-n.

Haladjunk sorjában…

Győr-Moson-Sopron megye

A cikk megjelenésekor aktuális adatok alapján (2012. január – október, PDF) összesen 719 baleset történt a megyében. Ebből 91-et okoztak kerékpárral, ami 12.7%-os részesedést jelent. Január – október viszonylatban az országos átlag 14% volt, de erről elfelejtettek tájékoztatást adni, pedig szerintem pozitívumként lehet – és kellene – megélni, ha valahol az országos statisztikát javító mutatók szerepelnek.

(Személyautóval egyébként 448 balesetet okoztak, ami 62.3%-os részesedést jelent, miközben az országos átlag 58% volt október végén.)

Fejér megye

Azt nem tudom, hogy Németh-Kész Mónika vagy a hír24.hu hibázott, de a KSH oldalán más számok szerepelnek a 2011-es esztendőt tekintve, mint amiről beszélt/írtak. Mivel a KSH összesített adatai stimmelnek a Rendőrség korábban kiadott 2011-es összesítőjével, így matematikailag lehetetlen, hogy a cikkben írt 688 könnyű (48.6%-os eltérés!) és 265 súlyos sérülés (6%-os eltérés) stimmeljen. A KSH-nál egyébként 463 könnyű és 250 súlyos baleset szerepel.

Koncentráljunk a KSH számaira, mert ott írnak okozókat is, így aztán lehet számolgatni.

2011-ben a megyében 57 balesetet okoztak kerékpárral, ami 7.7%-os részesedést jelentett. 11.5% volt az országos átlag. Ha a 44.4%-os növekedés korrekt számokon alapszik, akkor 11%-ra nőtt a részarány akkor, amikor az országos 14%-hoz közelít.

(Összesen egyébként 739 baleset került be a KSH adatai közé, melyek közül 488-at okoztak személyautóval. Ez 66%-os részarányt jelentett akkor, amikor az országos átlag 60.1% volt.)

Szintén érdekes, hogy 26 halálos baleset volt a megyében, ebből 17-et okoztak személyautóval (65.4%), 3-at (11.5%) kerékpárral. Korábban már pedzegettem, hogy mennyire veszélyes üzem a kerékpár, és ez itt is visszaköszön. 7.7%-os okozás mellett 11.5%-os halálozási részarány, míg személyautónál a 66%-os okozás mellé 65.5%-os halálozási részarány jut. Vagy Fejér megyében is sokkal veszélyesebb jármű a kerékpár, vagy a halálos áldozatok között szerepel vétkes fél is, aki vélhetően “saját magát büntette” leginkább.

Vannak más veszélyes üzemek is Fejér megyében, méghozzá a gyalogosok. 50%-al nőtt a baleseti okozás. Ez így önmagában nézve tényleg sok, de mégis gyanús.

Mellékszál: A fenti PDF-ben van egy olyan táblázat, hogy “Személysérüléses közúti közlekedési balesetek megoszlása, 2012. október“. Ott például látható, hogy Budapestnél a 2011. oktoberéhez képest 500%-al több halálos áldozatot követelő baleset volt 2012-ben. Mondanom sem kell, sehol sem láttam, hogy írnának erről, pedig ez 10-szer nagyobb eltéré, ráadásul a legsúlyosabb baleseti végkimenet esetében.

Visszakanyarodva: 2011-ben 20 (húsz) balesetet okoztak gyalogosok, ami 2.7%-os részesedést jelentett. Az országos átlag 6.1% volt. Ez az idei esztendőre 50%-al nőtt, így a részarány már 4.1%. Az országos átlag a grafikon szerint 6%, a számok alapján 5.5%.

Összefoglalva

Adott – minimum – két megye, ahol országos átlag alatt “teljesítenek” gyalogosok és a kerékpárosok a balesetek okozása terén, miközben a személyautók sofőrjei az országos átlagok fölött, de mivel növekszik az okozás, ezért rámennek a gyalogosokra és a kerékpárosokra. Érdekes elgondolásnak tűnik…

És amire sosem kapunk választ…

Hogyan alakult a kerékpáros forgalom? Mennyivel tekernek többen, mennyivel kevesebben? Ha valaki nem értené, miért fontos ez: ha senki sem kerékpározik, 0% az esély, hogy kerékpárral okozzanak balesetet. Ha 1 ember teker, akkor 1 egység, ha 100 ember, akkor 100-szor annyi…

Kategória: Statisztika 0 hozzászólás
Írta: kerékpáros közlekedés @ 9 éve  
Címkék : , , , , , , , , , , ,  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző bejegyzés
«
Következő bejegyzés
»
Hozzászólások